کد خبر: 2230
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 تیر 1389 - 11:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دسترسی رایگان به ابزار قواعد توصیف و دسترسی به منابع (آر.دی.اِی.)

امکان دسترسی رایگان به ابزار قواعد توصیف و دسترسی به منابع (آر.دی.اِی.) تا تاریخ 31 آگوست 2010 (9 شهریور 1389) برقرار شده است.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، این ابزار امکان مشاهده و تبیین قواعد را میان دومین ویرایش قواعد انگلو امریکن و قواعد توصیف و دسترسی به منابع (آر.دی.اِی.) بوجود می آورد. آر.دی.اِی.، استانداردی جدید و منحصر به فرد برای توصیف و دسترسی به منابع است که برای منابع دیجیتالی تعریف گردیده  و فراداده ها مورد استفاده برای کاربران را گسترش می دهد.

 

 

مشخصات ابزار (آر.دی.اِی.) عبارت است از:

  • امکان جستجو و مرور دستورالعمل های آر.دی.اِی.
  • امکان جستجوی شماره های قوانین ویرایش دوم قوانین انگلو امریکن در دستورالعمل های آر.دی.اِی.
  • چارت ها، نقشه ها و مثال ها: ابزارهای شخصی سازی مجموعه دستورالعمل های آر.دی.اِی. به منظور پشتیبانی از آموزش ها و فرآیندهای سازمانی
  • امکان دسترسی به محتوای آر.دی.اِی. به دو شیوه: از طریق جداول محتوایی و مجموعه عناصر آر.دی.اِی.
  • دسترسی به آنچه که شما در ارزیابی و پیاده سازی آر.دی.اِی. نیاز دارید؛ تصمیم گیری درباره فهرستنویسی بر پایه مبانی آن؛ افزایش اثربخشی در فهرستنویسی؛ تسهیل همکاری ها؛ و کمک به جامعه درجهت ایجاد داده های کتابشناختی قابل دسترس در وب
  • متن کامل ویرایش دوم قوانین انگلو امریکن

 

گفتنی است، RDA عنوان قواعد فهرست‌نویسی جدیدی است که بر پایه AACR که با سابقه‌ترین استاندارد موضوعی برای توصیف و دستیابی کتابشناختی در جهان است، استوار می‌باشد و محتوای آر.دی.اِی. حاصل همکاری چندجانبه به رهبری کمیته مشترک راهبری (JSC)  است. در این پروژه، کمیته بررسی انجمن کتابداری امریکا ، انجمن کتابداری کانادا ، موسسه متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی (CILIP)، کتابخانه کنگره امریکا، کتابخانه و آرشیو کانادا، کتابخانه بریتانیا ، و کتابخانه ملی استرالیا  مشارکت داشته اند. ابزار آر.دی.اِی. توسط انجمن کتابداران امریکا ، انجمن کتابداری کانادا ، موسسه متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی (CILIP) منتشر شده است.

 

علاقه مندان برای دسترسی رایگان به این ابزار اینجا کلیک نمایند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: