کد خبر: 2258
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 تیر 1389 - 15:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دیدگاهی دگرگونه بر مبحث نشر و انتشار علم با تأکید ویژه بر نشریات علمی

تعداد نشریات علمی در هر کشور به عنوان شاخصی از توانمندی علمی آن کشور در ارزیابی های توسعه ای نیز مورد توجه قرار می گیرد. برآورد پتانسیل های انتشار ایده ها و یافته های علمی دانشمندان در قالب نشریات علمی معتبر زمینه را برای سیاستگذاری های مناسب برای انتشار علم فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) كتاب "مبانی علم در آموزه های اسلامی و ظرفیت های تولید و نشر علم در ایران" نوشته دكتر محمد حسن‌زاده و دكتر عيسي متقي‌زاده، اعضاي هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس، تا هفته آینده از سوي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC)  منتشر خواهد شد.

دکتر محمد حسن زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با خبرنگار لیزنا بیان کرد: نشر و انتشار علم در ماندگاری آن نقش به سزایی ایفاء کرده است. در دین اسلام نیز انتشار علم به مثابه زکات آن تلقی شده است. برای نشر و انتشار علم، محمل های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. در این بین نشریات علمی از جایگاه والایی برخوردار گشته است، وجود داوری و امکان نقد و نظر بر محتوای آن از نشریه علمی ابزاری مناسب برای تعاطی افکار، جولان اندیشه و پویایی میراث علمی انسان ها ساخته است. ابزاری که با گذشت زمان از عرصه به برون نرفته است.

عضو شوراي پژوهشي گروه علم‌سنجي مركز تحقيقات سياست علمي کشور گفت: امروزه اهمیت نشریات علمی برای هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل در طول زمان تجزیه و تحلیل های مختلفی بر محور نشریات علمی شکل گرفته است. از دیدگاه های مختلفی نشریات علمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. از اواخر قرن بیستم، ارزیابی روابط علمی شکل گرفته در محتوای نشریات جایگاه به سزایی یافته و در کنار سایر تحلیل ها با عنوان تحلیل استنادی توجه بسیاری از دانشمندان حوزه سنجش علم و فنّاوری را به خود معطوف کرده است.

مدير گروه ترويج علم مركز تحقيقات سياست علمي کشور تأکید کرد: علاوه بر مطالعات محتوایی، مطالعات مربوط به تناسب بین میزان عرضه و تقاضای نشریات علمی در جوامع علمی نیز در مرکز مطالعات دانشگاهی قرار گرفته است. تعداد نشریات علمی در هر کشور به عنوان شاخصی از توانمندی علمی آن کشور در ارزیابی های توسعه ای نیز مورد توجه قرار می گیرد. برآورد پتانسیل های انتشار ایده ها و یافته های علمی دانشمندان در قالب نشریات علمی معتبر زمینه را برای سیاستگذاری های مناسب برای انتشار علم فراهم آورده است.

وی در خصوص مشخصات محتوایی این کتاب گفت: در اثر حاضر نیز تلاش شده است، دیدگاهی دگرگونه بر مبحث نشر و انتشار علم با تأکید ویژه بر نشریات علمی ارائه شود. در این اثر که در قالب پنج فصل تدوین شده است، ابتدا در فصل یک بنیان های مرتبط با علم و علم اندوزی در دین مبین اسلام مورد کنکاش قرار گرفته و آیات و احادیث مربوط به این مقوله ارائه شده است، در فصل دوم، تعریف و مفاهیم مرتبط با سنجش علم به اجمال آورده شده است تا مفهوم علم با عینیت بیشتر و به معنای مورد توجه در جهان امروز تبیین شود.

دکتر محمد حسن زاده افزود: همچنین در فصل سوم، مفاهیم نشر و انتشار علم با محوریت نشریات علمی و جایگاه آن در ارتباط علمی مورد توجه قرار گرفته و نیم رخی از مدیریت نشریات علمی در ایران از جمله اعطای مجوّز، اعتبار بخشی و نمایه سازی و چالش های نظری و عملی پیش روی آن برای خوانندگان تبیین شده است. در فصل چهارم،  سیمایی از علم ایران (مدارک علمی ایران) در جهان و خاورمیانه با نگاهی تطبیقی به تصویر کشیده شده است. در نهایت، در فصل پنجم، ظرفیت ها و ظرف های تولید و نشر علم در ایران با تأکید بر عوامل و اجزای دخیل در نظام علمی کشور تحلیل شده و سه سناریو برای ایجاد تعادل میان ظرفیت ها و ظرف های تولید و انتشار علم در کشور ترسیم شده است.

وی در پایان از دکتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنّاوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به سبب ایجاد انگیزه و حمایت های مادی و معنوی وی در خلق اثر مذکور، قدردانی نمود.

گفتنی است كتاب "مباني علم در آموزه‌هاي اسلامي و ظرفيت‌هاي توليد و نشر علم در ايران" در 215 صفحه تا پايان هفته آینده از سوي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) منتشر مي‌شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: