در ایرانداک برگزار شد
رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران

 به گزارش لیزنا، دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران با هدف اشاعه هر چه بیشتر این‌گونه اطلاعات و پیشبرد خدمات اطلاع‌رسانی به پژوهشگران با کمک به دسترسی آسان‌تر به منابع اطلاعات در وب با حضور دکتر محمدحسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایرانداک رونمایی شد.

دکتر محمدحسین امید، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران (در) ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایرانداک گفت: فعالیت‌های پژوهشگاه جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

دکتر رویا پورنقی، مجری این طرح ضمن تشریح «در» گفت: در دروازه‌های اطلاعات، این کارشناسان هستند که گزینش منابع، شرح محتوا، رده‌بندی، و تولید فراداده را انجام می‌دهند تا کاربران بتوانند با سرعت به اطلاعات با کیفیت مبتنی بر وب دست یابند.

وی افزود: هم‌اکنون شمار بسیاری از پایگاه‌های داده ایرانی در وب هستند که پراکندگی و نبود درگاهی یکتا برای شناسایی آنها، کار پژوهشگران را در جست‌وجوی اطلاعات دشوار ساخته است.

پورنقی تصریح کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه از یک سو دست‌یابی پژوهشگران را به پایگاه‌های داده آسان می‌کند و از سوی دیگر به سیاست‌گذاران علم و فناوری نمایی فراگیر از وضعیت این پایگاه‌ها نشان می‌دهد.

عضو هیئت  علمی ایرنداک تاکید کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه پیوند به پایگاه‌های داده گوناگون را با مدارکی مانند پایان‌نامه‌ها،‌ رساله‌ها، مجله‌ها، گزارش‌ طرح‌های پژوهشی، کتابخانه‌های دانشگاهی،‌ و همایش‌ها در رشته‌های اصلی و فرعی فراهم می‌سازد.

پورنقی افزود: این دروازه، پایگاه‌های داده در وب را بر پایه نیاز کاربران در چارچوب‌ها و موضوع‌های کاربردی، با بهبود شیوه‌ی ارائه و کیفیت خدمات و همچنین با افزایش دسترس‌پذیری و استفاده‌پذیری به عنوان درگاهی ارزشمند برای استادان، دانشجویان،‌ و پژوهشگران بازنمایی می‌کند.

دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران، نخستین دروازه اطلاعات علمی در کشور است که با هدف ايجاد يک پايگاه اطلاعاتي بزرگ (دروازه اطلاعات) از منابع علمي، پژوهشي و فناوري ايران به عنوان منبعي ارزشمند جهت استفادۀ دانشگاهيان و پژوهشگران در داخل و خارج از ایجاد شده است و در آن راستا به شناسائي و  دسته بندي معتبرترين منابع اينترنتي در سطح کشور بنا به نياز مخاطبان در قالب‌ها و موضوعات کاربردي و بهبود شيوۀ ارائۀ اطلاعات  و بهبود دسترس­پذيري و استفاده­پذيري منابع اينترنتي و الکترونيکي در حوزه علمي، پژوهشي و فناوري پرداخته است.

در پایان دکتر امید از بخش‌های مختلف ایرانداک دیدن کرد و با سایر فعالیت‌های آن آشنا شد.

محققان ازین پس می‌توانند برای بهره‌برداری از این دروازه به Dar.irandoc.ac.ir مراجعه نمایند.