دورنمایی از کتابخانه های بدون کتاب در دنیا

به گزارش خبرنگار لیزنا، همزمان با فراگیر شدن استفاده از اینترنت در سطح جهان میزان سرانه مطالعه کتاب‌های فیزیکی کاهش چشمگیری یافته است. این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که در طی روز به اینترنت سر نزند و در جریان اخبار و رویدادها و سرگرمی‌های اینترنتی و دنیای مجازی قرار نگیرد.



استفاده مردم از انواع دستگاه های الکترونیکی ارتباطی از جمله تبلت و گوشی‌های تلفن هوشمند باعث شده تا کتابخانه‌ها در سراسر دنیا رونق گذشته خود را نداشته باشند و بسیاری از کتابخانه‌های قدیمی این روزها خلوت از گذشته روزهای بی‌خبری خود را سپری می‌کنند.

اما در میان این هیاهوی عصر اینترنت برخی کارشناسان و متخصصان باهوش، نسل جدیدی از کتابخانه‌ها را بنیان گذاشته اند که در آن از هیچ کتاب فیزیکی در فضای کتابخانه خبری نیست و در عوض تعداد زیادی کامپیوتر، دسترسی رایگان به اینترنت پر سرعت، کارگاه‌های آموزش برنامه نویسی، انواع چاپگرها برای چاپ متن، روبات های  خانگی برای بازی با کودکان، عینک گوگل، چاپگرهای سه بعدی برای چاپ اشکال کوچک، جواهر و وسایل خانگی  و نیز سینماهای سه بعدی برای بازدید کننده ها وجود دارد.

در کتابخانه‌های دیجیتالی، فضای سنتی کتابخانه‌های سنتی وجود ندارد، به جای کتاب‌های کاغذی به شما کتابخوان‌های الکترونیکی و امکان دسترسی به سایت‌های دارای کتاب‌های با قانون copy right  داده می‌شود و می‌توانید از کتاب‌ها یا مقاله‌های مورد علاقه خود نسخه کپی تهیه کنید یا حتی به موسیقی گوش کنید یا تمرین زبان‌های خارجی انجام دهید.

به دلیل ساختار متفاوت کتابخانه‌های دیجیتالی همه می‌توانند از این فضا استفاده کنند از کودک خردسال تا فرد سالمند این نوع کتابخانه‌ها می‌تواند امکاناتی متناسب با سنین مختلف در اختیار آنها قرار دهد.
کودکان خردسال معمولاً با روبات‌ها بازی می‌کنند یا برنامه‌نویسی برای خردسالان را یاد می‌گیرند و افراد سالمند هم آموزش کار با کامپیوتر و نحوه جستجو در اینترنت را آموزش می‌بینند.


ایده کتابخانه دیجیتالی بدون کتاب نخستین بار توسط دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا در ایالات متحده مطرح شده است و ازنظر بسیاری مسوولان جالب به نظر می‌رسد و احتمالا در آینده ای نه چندان دور شاهد کتابخانه‌های بزرگی باشیم که کتاب‌های مجازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.