وزیر علوم از سامانه همانندجوی ایرانداک رونمایی کرد

 به گزارش لیزنا، طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در اولين سمپوزيوم علمي ارتقاي سلامت اداري كه به مناسبت روز بين‌المللي مبارزه با فساد و همزمان با هفته ملي پژوهش و فناوري در وزارت علوم تشكيل شده بود، دكتر فرهادي از «سامانه همانندجو» رونمايي كرد.

«سامانه همانندجو» توسط پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات (ايرانداك) برای اجراي سياست‌هاي كلي علم و فناوري و در پاسخ به خواست جامعه علمي كشور براي گسترش اخلاق علمي و حمايت از مالكيت فكري و معنوي راه اندازي شده است.

همانندجو سامانه‌ای مجهز به تکنولوژی کشف شباهت، بین متنی که به آن داده می‌شود و منابع موجود در ایرانداک است و با جست‌وجوی خودکار در متن کامل و در حال افزايش بيش از 100  هزار عنوان پايان‌نامه و رساله در ایرانداک نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد.

بر طبق آیین‌نامه «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» که هفته گذشته با امضای وزیر علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شد، ثبت پایان‌نامه در ایرانداک الزامی است و موسسه‌ها موظف هستند، پیش از تصویب پیشنهاده پایان‌نامه و رساله و پس از دفاع آن‌ها اصالت محتوای آن را با کاربرد سامانه «همانندجو» بررسی کنند.

بر همین اساس، تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره آن، بر پایه گزارش همانندجو بسته به مورد برعهده دانشگاه‌ها و موسسات است.

 گفتنی است، اجرای آزمایشی این سامانه مهر ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون در آدرس الكترونيكي ایرانداک  در اختيار دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي، استادان و پژوهشگران قرار گرفته است.