کد خبر: 2843
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1389 - 10:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه عمومی وریا برنده جایزه بنیاد بیل و ملیندا گیتس

کتابخانه عمومی وریا در یونان به دلیل استفاده خلاقانه از اطلاعات و خدمات تکنولوژی برای رفع نیازهای آموزشی، فرهنگی و اقتصادی بیش از 180 هزار شهروند در داخل و اطراف شهر ، به عنوان برنده جایزه بنیاد بیل و ملیندا گیتس اعلام شد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، کتابخانه عمومی وریا در یونان را برنده این جایزه معرفی کرد.  این بنیاد قبلا" اعلام کرده بود که جایزه یک میلیون دلاری به کتابخانه یا نهادی اهدا می شود که تلاش های نوآورانه در جهت ایجاد دسترسی افراد به اطلاعات از طریق کامپیوتر و اینترنت را داشته باشند.

کتابخانه عمومی وریا در یونان به دلیل استفاده خلاقانه از اطلاعات و خدمات تکنولوژی برای رفع نیازهای آموزشی، فرهنگی و اقتصادی بیش از 180 هزار شهروند در داخل و اطراف شهر ، برنده این جایزه اعلام شد.

لونیس تروهوپولس مدیر این کتابخانه، در سومین روز برگزاری هفتاد و ششمین کنفرانس عمومی ایفلا در گوتنبرگ سوئد جایزه مذکور را دریافت نمود.

دلیل اصلی موفقیت این کتابخانه این است که کارمندان آن خیلی زود قدرت تکنولوژی را در ارائه خدمات کتابخانه درک کردند. در سال 1992 فهرست کتابخانه به طور کامل خودکار شده بود و کتابخانه اولین نهادی بود که برای کاربرانش دسترسی رایگان را به کامپیوتر و اینترنت فراهم کرد. همچنین در سال 1997 کتابخانه وب سایت ویژه خود را داشت.

لونیس تروهوپولس مدیر کتابخانه عمومی وریا بیان کرده است : "ما خدمات کتابخانه را به تهیه کتاب ها محدود نکردیم و نام خودمان را با این مفهوم ایجاد نمودیم که با ارائه خدمات، زندگی شهروندان را راحت تر و لذت بخش ترمی کنیم."

یکی از تلاش های قابل تحسین کتابخانه برنامه خاص برای مهاجران است که از طریق فراهم آوری کتابهایی به زبان محلی و همراهی کارمندان کتابخانه به آنان کمک می کنند که خودشان را سریعتر با محیط وفق دهند و شکاف فرهنگی را بهتر و راحت تر حل و فصل کنند. برنامه دیگری به نام "داستان های بیان نشده" برای مهاجران وجود دارد که در سایت یوتیوب نیز موجود است.

فعالیت منحصر به فرد دیگر این کتابخانه تمرکز ویژه بر "کودکان" است. با تهیه جعبه های جادویی رنگی فضایی جذاب را در داخل کتابخانه ایجاد، و در خارج از محیط کتابخانه فضای مخصوص بازی کودکان و مکان هایی خاص برای خواندن داستان ها و شنیدن موزیک فراهم کرده اند. از طرفی کامپیوترهای مخصوص کودکان با نرم افزارهای ویژه، بازی های کامپیوتری و فعالیت هایی نظیر آن موجودند که کودکان را سرگرم و مشتاق نگاه می دارند.

توسعه خدمات کتابخانه به تعداد بیشتری از مردم یکی دیگر از محورهای اصلی فعالیت کتابخانه عمومی وریا است. در نتیجه آن برنامه، کتابخانه سیار، فعالیتی دیگر است که دسترسی به کتابها  و کامپیوتر را برای مردم اطراف شهر و روستاها فراهم می کند.

کریستوس تسیونتاس شهردار این شهر بیان کرده است: " من اعتقاد دارم که این کتابخانه ضروری ترین عنصر حیاتی در این منطقه خواهد بود که خدمات با کیفیت را ارائه می کند و قادر خواهد بود که کیفیت زندگی شهروندانمان را بهبود بخشد."

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: