کد خبر: 2844
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1389 - 13:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سامانه انتقال الکترونیکی نشریات ISC، مطالعات سنجشی نشریات را روزآمدتر ساخته است

با تعاملات و ارتباطات علمی برقرار شده بین ISC و نشریات علمی عربی تعداد زیادی از سردبیران این نشریات می کوشند تا فایل الکترونیکی نشریه های خود را از طریق سامانه به ISC ارسال کنند. ارسال الکترونیکی فایلها به ISC کمک کرده است تا تحلیل استنادی نشریات روزآمد شود.

 

دکتر جعفر مهراد، در خصوص تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته درپایگاه استنادی علوم جهان اسلام به  پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که فعالیت خود را رسما از سال 1388 شروع کرده، بر اساس رأی وزرای آموزش عالی و تحقیقات کشورهای اسلامی در چهارمین نشست خود در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان تأسیس شده است. سیاست ها و ضوابط کلان ISC توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و با امضای رئیس جمهور به سازمان های آموزشی و تحقیقات عالی ابلاغ شده است.

وی افزود: بر اساس اختیارات و وظایف، ISC لازم است عملکرد پژوهشی کشورهای اسلامی را طبق شاخص های علم سنجی و بر پایه تحلیل استنادی اندازه گیری و رتبه بندی کند. بر این اساس، دانشمندان، نشریات، کشورها و رشته های موضوعی مولفه هایی هستند که در تحلیل استنادی مورد توجه می باشند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف خود، ISC تهیه نشریات علمی مختلف کشورهای اسلامی را در دستور کار قرار داد. زبان فارسی در اولویت برنامه ISC است و به همین منظور ISC در آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی مورد توجه قرار گرفته و این آئین نامه در تخصیص امتیازات علمی پژوهشی اعتبار خاصی به ISC داده است. بدین ترتیب تمام نشریات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ISC نمایه سازی می شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه بیان کرد: زبان عربی اولویت دوم ISC است. تاکنون 730 عنوان نشریه علمی از کشورهای مختلف اسلامی بر اساس معیارهای گزینش مواد تهیه شده است. از مجموع 730 نشریه عربی، 161 نشریه از کشور اردن، 21 نشریه عربی از الجزایر، 38 عنوان از امارات عربی متحده، 15 نشریه از ایران، 6 عنوان از بحرین، 53 نشریه عربی از تونس، 54 نشریه از سودان، 90 عنوان از جمهوری سوریه، یک عنوان از سومالی و 50 عنوان از کشور عراق در ISC وجود دارد.

دکتر مهراد گفت: از کشورهای عربستان سعودی، عمان، فلسطین، قطر، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، مصر، مراکش و یمن به ترتیب 60، 8، 13، 2، 20، 44، 11، 3، 56، 13، و 8 عنوان نشریه عربی در ISC پردازش می شود.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، ضمن اشاره به تعداد عناوین نشریات عربی ISC  تصریح کرد: تعداد 730 عنوان نشریه عربی در ISC تنها به سال 2010 میلادی مربوط نمی شود. ISC برای تحقق هدف های ارزیابی و سنجش سعی کرده است از سال 2004 میلادی نشریات علمی عربی کشورهای اسلامی را تهیه کند. تهیه سال های قبل مقدور نبود. تعداد اندکی از دوره های گذشته نشریات علمی عربی به سال های قبل از 2004 بر می گردد که اندک بودن تعداد و ناقصی شماره ها تحلیل استنادی سالهای مورد نظر را دشوار ساخته است.

دکتر مهراد گفت: اکنون که سردبیران نشریات علمی عربی از نمایه سازی نشریات خود در ISC اطلاع پیدا کرده اند، راه های تهیه آسان تر شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به سامانه انتقال الکترونیکی نشریات بیان کرد: ISC سیستمی به نام سامانه انتقال الکترونیکی نشریات تهیه دیده است. انتقال فایل الکترونیکی از طریق این سامانه بسیار آسان بوده و به راحتی انجام می پذیرد. با تعاملات و ارتباطات علمی برقرار شده بین ISC و نشریات علمی عربی تعداد زیادی از سردبیران این نشریات می کوشند تا فایل الکترونیکی نشریه های خود را از طریق سامانه به ISC ارسال کنند. ارسال الکترونیکی فایل نشریات نه تنها هزینه های خرید را مرتفع ساخته است، بلکه زمان دریافت فایل ها را به محض انتشار، کوتاه تر نموده و سرعت پردازش اطلاعات را بالاتر برده و به ISC کمک کرده است تا تحلیل استنادی نشریات روزآمد شود.

دکتر جعفر مهراد در پایان با اعلام خبر حضور سردبیران نشریات علمی عربی، نمایه سازی شده در ISC، که دارای ضریب تأثیر می باشند، به دعوت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در جشنواره مطبوعات تأکید کرد: شرکت سردبیران نشریات علمی عربی در این جشنواره که انتشارات خود را در غرفه ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد. راه دیگری است که موجبات تسهیل روابط علمی و انتقال نشریات به ISC را فراهم خواهد آورد.

گفتنی است، تعدادی از رؤسای دانشگاهها، سردبيران مجلات و نمايندگان از کشورهای اسلامی در نمايشگاه مطبوعات که از 3 تا 9 آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد به دعوت سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )حضور خواهند داشت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: