کد خبر: 2845
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1389 - 16:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دور جديد فراخوان آثار پيشنهادی به منظور ثبت در حافظه جهاني اعلام شد

دور جديد فراخوان آثار پيشنهادي مراكز مختلف فرهنگي، كتابخانه ها، موزه ها و مراكز اسنادي كشور، به منظور ثبت در برنامه‌ حافظه جهاني يونسكو توسط كميته ملي حافظه جهاني جمهوري اسلامي ايران اعلام شد.

 


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در اين فراخوان كه تا 23/9/1389 مهلت دارد از مراكز مختلف فرهنگي، كتابخانه ها، موزه ها و مراكز اسنادي كشور خواسته شده در صورتي كه اثر یا آثار واجد شرایط معرفی برای ثبت در حافظه جهانی در اختيار دارند آن را به دبيرخانه كميته ملي حافظه جهاني اعلام كنند.


بر اساس اعلام كميته ملي حافظه جهاني اين مراكز مي توانند با دريافت و تكميل برگ پيشنهاد ثبت اثر از پايگاه اطلاع رساني كميته ملي حافظه جهاني به آدرس اينترنتي www.irwm.ir ، نسبت به ارسال آن به همراه مستندات، به دبیرخانه کمیته ملی حافظه جهانی به نشاني بزرگراه شهيد حقاني، بعد از ايستگاه مترو، بولوار كتابخانه ملي، كتابخانه ملي، صندوق پستي 3693/15875 و يا پست الكترونيك این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  اقدام كنند.


بر اساس آئين نامه كميته ملي حافظه جهاني، در ایران آثار پيشنهادي پس از انتخاب از سوی کمیته ملی حافظه جهانی جمهوری اسلامی ایران و ثبت در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران که در کتابخانه ملی ایران انجام می شود، به سازمان آموزشي،علمی و فرهنگی ملل متحد در پاریس معرفی می شوند تا در حافظه جهاني يونسكو به ثبت برسند.


لازم به ذكر است يونسكو به منظور حفظ و معرفي میراث مستند در سطح جهان، از سال 1992 ميلادي اجراي برنامه اي را با نام «حافظه جهانی» با هدف افزايش آگاهي، حفاظت و دسترسي جهاني به اين ميراث آغاز كرده كه تاكنون سه اثر «شاهنامه بايسنقري» از كاخ گلستان، «وقف نامه ربع رشيدي» از كتابخانه مركزي تبريز و «مجموعه اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره صفويه» از آستان قدس رضوي از سوي ايران در اين برنامه به ثبت رسيده اند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: