پنج دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های «کیو.اس.»  2018

 به گزارش لیزنا، دکتر علیدوستی، رئیس ایرانداک با اشاره به انتشار ویرایش 2018 نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.» دربارۀ جایگاه مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی جهان در ژوئن 2017 گفت: بر پایه این گزارش پنج مؤسسۀ ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

علیدوستی گفت: «کیو.اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود فهرست 1000 مؤسسۀ برتر را روی وبگاه خود منتشر کرده است تا راهنمای دانشجویان در گزینش دانشگاه برای ادامۀ تحصیل آنها باشد. وی تاکید کرد: اشتهار علمی، اشتهار شغلی، نسبت دانشجو به هیئت علمی، سرانۀ استناد به هر عضو هیئت علمی، نسبت اعضای هئیت علمی بین‌المللی، و نسبت دانشجویان بین‌المللی شش سنجۀ کلیدی این نظام برای ارزیابی مؤسسه‌ها هستند. منابع گردآوری داده برای اندازه‌گیری این سنجه‌ها پیمایش‌های جهانی، نمایۀ استنادی اسکوپوس، و پرسشنامۀ تکمیل‌شده توسط مؤسسه‌ها هستند.

در جدول زیر رتبه‌های ملی، آسیایی، و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

 رتبۀ مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.»

نام مؤسسه

رتبۀ ملی

رتبۀ جهانی

دانشگاه صنعتی شریف

1

480ـ471

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

2

550ـ501

دانشگاه علم و صنعت

3

600ـ551

دانشگاه تهران

4

650ـ601

دانشگاه شهید بهشتی

5

1000ـ801

 وی بیان کرد:‌ بر پایۀ ویرایش 2018 «کیو.اس.»، دانشگاه «ام.آی.تی.» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های «استنفورد»، «هاروارد»، «مؤسسۀ فناوری کالیفرنیا»، «کمبریج»، «آکسفورد»، «یو.سی.ال.»، «ایمپریال کالج لندن»، «شیکاگو»، و «ای.تی.اچ. زوریخ» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به دست آورده‌اند. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانة شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.