کد خبر: 2908
تاریخ انتشار: جمعه, 19 شهریور 1389 - 19:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

موزه ملي ايران، چهار ماه میزبان منشور حقوق بشر کوروش است

پس از مدتها انتظار و براي نخستين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي، منشور حقوق بشر کوروش، بامداد امروز جمعه مورخ 19 شهریور، با تدابير امنيتي از لندن به موزه ملي ايران منتقل شد و در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) روابط عمومي موزه ملي ايران اعلام کرد: پس از مدتها انتظار و با پيگيري‌هاي مستمر سازمان ميراث فرهنگي، سرانجام، منشور حقوق بشر کوروش، در ساعت چهار و بيست و پنج دقيقه امروز جمعه مورخ 19 شهریور، با تدابير امنيتي ويژه همراه با هياتي به سرپرستي جان کرتيس، مدير بخش خاور ميانه موزه بريتانيا از فرودگاه امام خميني به موزه ملي ايران منتقل شد.


جان کرتيس نيز از ورود و امانت منشور کوروش از موزه بريتانيا به ايران ابراز خرسندي کرد. نيل مک گريگور مدير موزه بريتانيا نيز امشب، از لندن به کارشناسان موزه بريتانيا در تهران ملحق مي‌شود.
گفتنی است؛ چند روز پيش، ويترين نمايش منشور کوروش داراي 5/182 سانتي متر ارتفاع، 800 سانتي متر عرض، و عمق 800 سانتي متر، از موزه بريتانيا به ايران منتقل شده بود.

از امروز 19 شهريورماه منشور کوروش در مخزن گنجينه موزه ملي ايران نگهداري مي شود و فردا منشور کوروش به ويترين نمايش منتقل مي شود.

آزاده اردکاني در اين خصوص گفت: اين منشور در سازمان ملل، به عنوان منشور حقوق بشر مورد ارزيابي قرار گرفته و مورد قبول همه جهان واقع شده است.
رئيس کل موزه ملي ايران افزود: منشور کوروش يکي از آثار بسيار منحصر به فرد برجاي مانده از دوره هخامنشيان است که در حفاري هاي انجام شده در بابل و به دست هرمزد رسام کشف شده بود.
وي با اشاره به اينکه اينک منشور کوروش در مخزن گنجينه موزه ملي ايران نگهداري مي شود تصريح کرد: موزه بريتانيا از مدتها پيش، آمادگي خود را براي انتقال اين اثر اعلام کرده بود و موزه ملي بايد شرايط را براي ورود آن، آماده مي‌کرد.
رئيس کل موزه ملي ايران افزود: با پيگيري و هماهنگي‌هاي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و موزه ملي ايران مراحل مختلفي براي انتقال منشور کوروش به ايران، طي شد تا منشور کوروش، به مدت چهار ماه در ايران باقي بماند.
وي در توضيح اين مطلب گفت: اين چهار ماه، فرصت مناسبي براي همه ايرانيان علاقه مند است تا از اين منشور ديدن کنند.
اردکاني با اشاره به اينکه منشور کوروش، از نظر حفاظتي در وضعيت کاملاً امني به سر مي‌برد اظهار داشت: اين منشور، فردا با حضور کارشناسان ايراني از مخزن خارج و سپس وارد ويترين نمايش مي‌شود.

گفتنی است موزه ملی ایران در تهران: خيابان امام خميني ابتداي خيابان 30 تير واقع شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: