آیین نکوداشت دکتر زاهد بیگدلی برگزار شد

 

 به گزارش لیزنا، آیین نکوداشت دکتر زاهد بیگدلی با حضور مسئولین استانی، اعضای هیأت علمی، کارکنان، کتابداران و دانشجویان در تالار دکتر پاک سرشت دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر فریده عصاره، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر قطب علمی مدیریت دانش ایران، ضمن خوش آمدگویی و خیرمقدم به حاضرین به تشریح سجایای اخلاقی استاد بیگدلی پرداخت و ایشان را نه یک استاد بازنشسته، بلکه پیشکسوتی تمام نشدنی در حوزه ی کتابداری ایران برشمرد.

سپس دکتر منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، هدف از برگزاری این آیین را برداشتن قدمی هر چند کوچک، در راستای ارج نهادن به مقام این استاد فرهیخته و پاس داشت نیم قرن خدمات علمی و فرهنگی ایشان دانست.

در ادامه، دکتر محمد حسن زاده، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن سعادتمند خطاب نمودن متولیان دانایی از جمله کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، دکتر بیگدلی را نمونه ی انسانی دانست که سراسر زندگی خود را وقف دانایی جامعه و دانشجویان کرده است.

 وی ادامه داد: نکونامی ایشان بیش از آن چیزی است که شنیده می شود و اظهار امیدواری کرد که همچنان شمع دانش استاد بر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران و نیز بر کل جامعه ی کتابداری ایران نورافشانی کند.

سپس دکتر منصور مرعشی، ریاست دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، سالها کار در کنار استادی همچون دکتر بیگدلی را مایه فخر و مباهات خود دانست.

در ادامه، دکتر عبدالحسین فرج پهلو، رئیس کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی در وزارت علوم، خاطراتی از دوران حضور در استرالیا و تحصیل در مقطع دکترا نقل کرد.

همچنین دکتر محمدحسن عظیمی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ویژگی نظم و انضباط را بارزترین صفت ایشان معرفی کرد.

سپس دکتر عبدالمهدی معرف زاده؛ استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر بیگدلی را علاوه بر بهره‌مندی از مقام استادی، با اشاره به ارتباطات دوستانه و عمیق وی با دانشجویان، او را هماهنند یک پدر برای دانشجویان دانست.

لفته منصوری؛ مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیز دکتر زاهد بیگدلی را یکی از ارزشمندترین شخصیت های حاضر در حوزه ی علم اطلاعات ایران دانست.

سپس امیر ریسمان باف؛ رئیس کتابخانه مرکزی شرکت آب و برق خوزستان وجود وی را موهبتی برای جامعه دانست و خاطراتی از دوران دانشجویی خود تعریف کرد.

 همچنین دکتر عباس امام؛ عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز،  با اشاره به دانش و مهارت بالای استاد بیگدلی در حوزه ی زبان انگلیسی، او را نه تنها استادی برای کتابداران، بلکه استادی برای بسیاری از فارغ التحصیلان دیگر رشته ها نیز دانست.

 در نهایت دکتر زاهد بیگدلی نیز با تقدیر از مجموعه دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی و همچنین مسئولان دانشگاه بیان کرد: با توجه به مشغله کاری تمامی مسئولان و اعضای هیئت‌علمی، حاضر به برگزاری این آیین نبودم اما چون اعلام شد آیین تجلیل از مقام معلم است به احترام تمامی معلمان که بار سنگینی در جامعه بردوش آن‌ها است، پذیرفتم.

وی در ادامه از تمامی برگزار کنندگان این مراسم و نیز از همسر و فرزندانش نیز تقدیر کرد و افزود: بدون شک این مسیر به خوبی طی نمی‌شد اگر حمایت‌های خانواده وجود نداشت و به همین دلیل باید از آن‌ها تشکر کنم.

پروفسور زاهد بیگدلی، استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی که از سال 1366 به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده  و مدرک دکترای خود را از دانشگاه نیوساوت ولز (UNSW) استرالیا اخذ نموده است. وی دارای دهها تألیف و ترجمه کتاب و  مقالات متعدد است و در سمت های ریاست کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیریت گروه خدمت کرده است.  وی همچنین اجرای طرحهای پژوهشی مختلف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حضور در همایش‌های ملی و بین المللی گوناگون و... را در کارنامه خود دارد.