نشست «مفاهیم کتابخانه دیجیتال: انواع استاندارد در حوزه مدیریت دانش»

به گزارش لیزنا، نشست «مفاهیم کتابخانه دیجیتال: انواع استاندارد در حوزه مدیریت دانش و ویژگی های آنها» در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی قم با حضور دکتر سید مهدی طاهری، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

طاهری در این نشست چهار گروه استاندارد را معرفی کرد و گفت: به جای واژه استاندارد، اسکیما (schema) هم استفاده می شود که استاندارد فراداده‌ای یعنی طرح فراداده‌ای. هر دوی اینها یک معنا دارند و به جای همدیگر به کارمی‌روند. یک اسکیمای دیگر هم داریم که آن ایکس ام ال اسکیما هست،که آن کمی متفاوت است یعنی طرح های فرانمای ایکس ام الِ هر کدام از این استانداردها.

وی ادامه اداد: اولین گروه استانداردها، استانداردهای فراداده ای هستند، استانداردهای فراداده ای مثل ظرف های خالی هستند. دسته دیگر استانداردهای محتوایی اند مثل آنگلو امریکن، مثل آردی ای. میگویند چگونه و چه چیزی را در عناصر فراداده ای وارد کنیم. گروه بعدی استانداردهای قالب بندی هستند، که همه syntax ها از این دسته هستند مثل جیسون ال دی، و دسته چهارم استاندارهای تبادل داده یا میانکنش پذیری اند.

سید مهدی طاهری گفت: بعضی ها معتقدند که الگوهای مفهومی عضو استانداردها نیستند درحالی که اینطور نیست در خیلی از متون به عنوان استاندارد از آنها نام برده می شود. این ها ترسیم الگوهای رابطه ای هستند که در یک بافت وجود دارد. این الگوها در عالم واقع وجود دارند  و فقط اف آر بی آر یا الگوهای دیگر مفهومی آنچه را که در واقع وجود دارد ترسیم می‌کنند. اگر بخواهید از این الگوها تبعیت کنید و بخواهید با استفاده از آنها تولید معنا و بازنمون دانش کنید باید این الگو را رعایت کنید.

او افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که همه الگوهای مفهومی که در بافت های مختلف وجود دارند روی باقی استانداردها تاثیر میگذارند و همه استاندادرها نیز خودشان را با الگوهای مفهومی تطابق میدهند.

طاهری گفت: طراحان استانداردها هنگامی که استانداردی طراحی می‌کنند آنها ار به گونه ای طراحی می‌کنند که با یکدیگر سازگار باشند مثلا در مقدمه آردی ای استانداردهای کلیدی  آورده شده است.

وی تاکید کرد: همه استانداردها با هم سازگارند اما مثل قطعه های پازل هستند و اینکه میخواهید با آن چه بسازید مهم است. این مساله به قدری مهم است که پدیده‌ای به عنوان پروفایل کاربردی بوجود آمده است. شما نیازتان فقط این نیست که از یک استاندارد خاص استفاده کنید، این پروفایل کاربردی میگوید بر اساس نیازتان تعدادی از عنصر ها را از مارک، تعدادی را از مادس و غیره استفاده کن و پروفایل کاربردی کتابخانه خودتان را طراحی کنید. این می شود طراحی استاندارد متادیتا (فراداده) و سپس باید متناسب با استاندارد فراداه ای  ببینید که باید از چه استاندارد محتوایی استفاده کنید.

او گفت: پس از آن متناسب با استاندارد محتوایی که استفاده کردید استاندارد قالب بندی مناسبی را در نظر بگیرید تا بتوانید به اهداف خودتان برسید.