دسترسی آنلاین به آثار کلاسیک کتاب های کودکان در کتابخانه کنگره

 به گزارش لیزنا، کتابخانه کنگره در مراسم بزرگداشت سالگرد 100 سالگی هفته کتاب کودک (29 آوریل تا 5 مه) مجموعه ای آنلاین از 67 کتاب تاریخی و منحصر به فرد کودکان را که طی 100 سال گذشته به چاپ رسیده اند راه اندازی کرد. انتخاب کتاب‌ها برگرفته از مجموعه کتابخانه و نسخه‌های دیجیتالی آثار کلاسیکی است که امروزه توسط کودکان کمتر خوانده می‌شوند. علاوه بر این روزانه ساعت 10 صبح، نویسندگان کودک ناحیه واشنگتن دی سی، این کتب را در کتابخانه و به صورت آنلاین می‌خوانند.

به عنوان بخشی از طولانی‌ترین جشن ملی کتاب برای جوانان، بیش از 1000 مدرسه، کتابخانه و کتابفروشی هفته‌ کتاب کودک را در همه 50 ایالت آمریکا جشن گرفتند. در سال 1913، هفته کتاب کودک از این باور سرچشمه گرفت که کتاب های کودکان و کتب سوادآموزی، "تغییر دهنده زندگی" هستند.

از Humpty Dumpty تا Little Red Riding Hood و دیگر کتاب ها از این قبیل که در ایالات متحده و انگلیس چاپ شده‌اند مربوط به قبل از سال 1924 هستند و در حال حاضر دیگر تحت پیگیری قانونی حق چاپ و کپی رایت نیستند و برای مطالعه و به اشتراک‌گذاری رایگانند.

آثار برجسته این مجموعه شامل نمونه‌هایی از کارهای مصور هنرمندانی چون W.W. Denslow، Peter Newell، ‌Howard Pyle  و همچنین آثار هنرمندان مشهور و نامدار انگلیسی مانند Randolph Caldecott و Kate Greenway هستند.

لی آن پاتر (Lee Ann Potter) مدیر دفتر یادگیری و نوآوری کتابخانه کنگره گفت :" این امر جالب و قابل توجه است که وقتی برای اولین بار هفته کتاب کودک جشن گرفته شد؛ همه کتب مجموعه آنلاین ما که امروزه نیز مطالعه می‌شوند، در کتابخانه موجود بوده است. " او همچنین ادامه داد :" مساله ای که برای ما حائز اهمیت است، چگونگی همگام شدن صدای گذشته و صدای امروز است. کارگزاران متعددی ضمانت کرده اند که این کتب در طی سال ها سالم مانده و در کتابخانه کنگره موجود باشند و فن آوری های جدید نیز آن ها را به طور گسترده‌ای در دسترس‌تر از همیشه می سازند. "

کتب انتخابی، بسیاری از نسل ها و موضوعات را در برمی‌گیرند و سه موضوع اصلی را شامل می شوند:

1. یادگیری خواندن = کتاب های چاپ شده برای آموزش خواندن به کودکان آمریکایی مثل ABC،Primers و Wooden Horn Book

2.  مطالعه برای یادگیری = مواردی که آموزش کلاسی را در موضوعاتی همچون رياضیات، اساطیر کلاسیک، علوم طبیعی و ساختار و عملکرد دولت ایالات متحده دربرمی‌گیرند.

3.  خواندن برای لذت = مطالعاتی برای تغذیه تخیل مثل داستان‌ها، اشعار، افسانه‌ها و رمان.

برای شناخته شدن و ارتقای این مجموعه دیجیتالی جدید و همچنین به مناسبت هفته کتاب کودک، نویسندگان محلی و مربیان سوادآموزی کتاب‌هایی را که توسط مرکز خوانندگان جوان کتابخانه انتخاب شده بودند، مطالعه و بررسی کردند. شرکت در این رویداد برای عموم مردم نیز آزاد بوده و در ساختمان مرکزی توماس جفرسون برگزار شد.

این مجموعه آنلاین منعکس‌کننده پیشرفت به سمت یک هدف جدید در برنامه استراتژیک کاربر‌محور برای کتابخانه است: افزایش خدمات و ایجاد تجارب ارزشمند برای هر کاربر جهت ترویج ارتباطات مادام العمر با کتابخانه. دیگر طرح های استراتژیک اعلام شده شامل دیجیتالی شدن نسخه های خطی فارسی توسط مردم و یک دستگاه نسخه برداری دیجیتالی است.

کتابخانه کنگره بزرگترین کتابخانه جهان است که دسترسی به رکوردهای ایالات متحده و اطلاعاتی گسترده از سراسر جهان را فراهم می‌کند که هم در محل و هم به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند و همچنین این کتابخانه مرکز و دفتر اداره کپی رایت ایالات متحده است.

**تصویر موجود در خبر؛ Denslow's Humpty Dumpty،  اثر ویلیام والاس (William Wallace) که یکی از آثار کلاسیک ادبیات کودک است  و در حال حاضر به صورت آنلاین در کتابخانه کنگره آمریکا موجود است.

 

ترجمه : غزل گودرزیان