جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها ۲۰۱۸ منتشر شد

 به گزارش لیزنا، در گزارش سامانه «نما» افزون بر پایش جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در پنج نظام رتبه‌بندی وبگاه‌ها در سال ۲۰۱۸، روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در این نظام‌ها نیز گزارش شده است.

رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه استنادهای گوگل اسکالر، و رتبه‌بندی جهانی وب دانشگاه‌ها و کالج‌ها از محورهای کلیدی این گزارش هستند. بر پایه گزارش تازه سامانه «نما»، شمار دانشگاه‌های ایرانی در فهرست برترین‌های «وبومتریکس» به ۶۰۷ مؤسسه رسیده است. افزون بر این، ۱۸۸ مؤسسه ایرانی میان مؤسسه‌های برتر جهان بر پایه استنادهای پایگاه «گوگل اسکالر» هستند.

بر پایه گزارش «وبومتریکس» شمار پژوهشگاه‌های ایرانی نیز در نظام رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها ۷۲ پژوهشگاه است. همچنین، ۳۰۷ دانشگاه ایرانی نیز در سیاهه برترین‌های رتبه‌بندی جهانی وب دانشگاه‌ها و کالج‌ها (یونی‌رنک) رتبه‌بندی شده‌اند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در نشانیNEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.