نامزدهای جایزۀ بهترین کتابخانۀ عمومی سال 2019 معرفی شدند

به گزارش لیزنا، از میان 16 کتابخانۀ داوطلب از سرتاسر جهان برای کسب این افتخار بین المللی، تنها چهار کتابخانه به عنوان نامزد نهایی بهترین کتابخانۀ عمومی انتخاب شدند.لیست نهایی کتابخانه ها را هیئت داوران بین المللی متشکل از اعضای ایفلا با همکاری  شرکت بین المللی تکنولوژی اطلاعات سیستماتیک[1] به عنوان اسپانسر این جایزه منتشر می کند. 4 کتابخانۀ برگزیده عبارتند از:

1)      میدان وکتابخانۀ مربع سبز (استرالیا) نظر هیئت داوران را به خاطر عمومی بودن فضایش به خود جلب کرد. این [کتابخانه] تنها فضای باز در یکی از مناطق پرجمعیت است.  مکان کتابخانه خنک است و زیر آفتاب سوزان برق می زند، و هنوز در بعدازظهرهای سرد، گرم و پر جنب و جوش است. سیستم های تهویۀ هوا خیلی مؤثر است و حسگرهای سی اُ دو را دریافت می کند و سسیستم گرمایش زیرِ زمین اجازه می دهد تا صد در صد هوا به طور طبیعی تهویه شود.

2)      کتابخانۀ لوکهال (هلند) تحولی را ایجاد کرده است که هیئت داوران قانع شدند تا آنرا در لیست نهایی قرار دهند«کار کردن با آنچه که شما در اختیار دارید» شعاری است که بر پروژه سایه افکنده و این استراتژی تطبیقی بر سیستم های ساختاری، معماری، کنترل آب و هوا و استفاده از انرژی به کار می رود. حتی برنامه و پروژه ها هم شبیه همین استراتژی هستند.

3)      سبک و چابک بودن فضای کتابخانۀ مرکزی اودی شهر هلسینکی (فنلاند) جایگاه کتابخانه را میان 4 کتابخانۀ دیگر قوی تر می کند. همسو با پارلمان فنلاند، این خانۀ مردم میان مفاهیم تساوی، مشارکت، شهروندمداری، و پایداری پل ایجاد می کند. این پروژه، پروژه ای برای همۀ سال هاست. با ویژگی هایی که دارد، از قبیل یک طبقۀ کامل مخصوص فعالیت های یادگیری و طبقۀ بالای آن که به آسمان کتاب اختصاص دارد، و یک موفقیت عظیم در افزایش چشگمیر تعداد بازدیدکننده در ماه های اولیۀ خدمت، اودی به عنوان کتابخانۀ مرکزی پیشرو در جهان خواهد بود.

4)      ترونگا- کتابخانۀ مرکزی کریست چِرچ (نیوزیلند) انعطاف پذیری را درون زندگی مردمی و اجتماعی ایجاد کرده است. کتابخانه تبدیل به مکانی شد که با مردم، و برای مردم باشد. این مرکزِ باز از بازدیدکنندگان دعوت می کند تا در میان فضاهای مختلف آن حرکت کنند و از منابع و روشنایی آن بیشترین بهره را ببرند. این کتابخانه تمرکز شدیدی بر کودکان و میراث فرهنگی دارد.

قابل توجه اینکه تنها برندۀ  بهترین کتابخانۀ عمومی سال 2019 از میان این چهار نامزد انتخاب خواهند شد. این جایزه یک هدیۀ سالانه است که فقط به یک کتابخانۀ عمومی داده می شود. جایزۀ کتابخانۀ عمومی سال شامل 5000 دلار است.

برندۀ نهایی کتابخانۀ عمومی سال 2019 در زمان برگزاری کنگرۀ سالانۀ ایفلا ( 27 آگوست؛آتن یونان ) اعلام خواهد شد.

 

ترجمه: پریناز بابائی



[1] سیستماتیک یک شرکت بین المللی در زمینۀ تکنولوژی اطلاعات است که نرم افزارهایی را برای دو بخش دولتی و خصوصی، از قبیل نرم افزارهای کتابخانه ای، ایجاد می کند.