دکتر علی شکوئی درگذشت

 به گزارش لیزنا، دکتر علی شکوئی استاد بازنشسته و پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی روز گذشته در تبریز دیده از جهان فروبست.

مراسم خاکسپاری ایشان صبح روز 2 تیر ماه 1398 ساعت 9 در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز برگزار و پیکر ایشان به خاک سپرده شد.

همچنین مجلس ترحیم وی روز 2 تیر 1398 از ساعت 15 تا 17 در مسجد دانشگاه تبریز برگزار می شود.

دکتر علی شکوئی، سال ۱۳۱۹در تبریز در یک خانواده کم جمعیتی و مجموعاً دو برادر و یک خواهر متولد می‌ شود. سال ۱۳۳۹ وارد دانشکده‌ ی ادبیات (رشته فلسفه و علوم‌تربیتی) دانشگاه تبریز و در سال ۱۳۴۳ فارغ‌ التحصیل می‌ شود. در سال ۱۳۴۷ برای تکمیل تحصیلات خود عازم کشور ترکیه می‌ شود و در همان سال تحصیل در دوره دکترای تخصصی کتابداری دانشگاه دولتی استانبول ترکیه را آغاز می‌ کند. به سال ۱۳۵۲ به اخذ دکترای کتابداری موفق می‌ شود و به تبریز برمی‌گردد. از سال ۱۳۵۴ به تدریس در دانشگاه تبریز دانشکده‌ ی علوم‌تربیتی مشغول می‌ شود. در سال ۱۳۶۶ بنابر درخواست خود به دانشکده‌ ی علوم‌تربیتی و روان‌ شناسی دانشگاه تهران انتقال می ‌یابد و در رشته کتابداری و اطلاع‌ رسانی آن دانشکده به تدریس می‌ پردازد، همزمان با تدریس در دانشکده ‌ی علوم‌تربیتی دانشگاه تهران، در سال ۱۳۶۸ با دانشگاه آزاد واحد تهران شمال همکاری را آغاز می‌ کند و به عنوان بانی و موسس رشته کتابداری و اطلاع ‌رسانی در واحد، به طور نیمه وقت در سمت عضویت هیات علمی مشغول می‌ شود و سمت مدیریت گروه کتابداری را بر عهده می‌ گیرد. افزون بر آن مقطع کارشناسی ‌ارشد ناپیوسته کتابداری را نیز در سال ۱۳۶۹ در واحد تهران شمال تاسیس می‌ کند. دکتر شکویی همزمان با فعالیت در دانشکده علوم‌تربیتی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، با واحد علوم تحقیقات تهران نیز به صورت مدعو، همکاری می‌ کند و مقطع دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع‌ رسانی را برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ و مقطع کارشناسی‌ ارشد را در سال ۱۳۷۲ در آنجا تاسیس می‌ کند. دکتر شکویی از آنجا که از چند سال پیش به عارضه پارکینسون مبتلا می‌ شود، در ۱۷ شهریور سال ۱۳۸۷ با پایه ۱۹ دانشیاری از دانشگاه تهران (دانشکده‌ ی علوم‌تربیتی) بازنشسته می ‌شود.

 وی بیش از ۳۰ مقاله در مجله‌های علمی و پژوهشی و حدود ۱۵ کتاب تالیفی و ترجمه  و راهنمائی و مشاوره بیش از ۲۰۰ پایان نامه را عهده دار بوده اند.  

لیزنا این ضایعه را با اندوه فراوان به جامعه کتابداری، دوستان، همکاران، دانشجویان و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.