رکوردهای جالب گینس در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابداری

 به گزارش لیزنا، کتاب رکوردهای گینس حاوی رکوردهای بین المللی در موضوعات مختلف است؛ موضوع هایی که حتی به ذهن خیلی از افراد هم نمی رسد. از رکورد در زمینه خوردن بیشترین همبرگر گرفته تا طولانی ترین زمان ماندن در داخل برف. با جستجو در سایت گینس با رکوردهایی جالبی در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابداری هم برخورد می کنیم که برخی از این رکوردها در ادامه آمده است:

*مرتفع ترین کتابخانه از سطح زمین: این کتابخانه در ارتفاع 230 متری و در طبقه 60 ام هتل JW Marriott واقع در شانگهای چین است.

*بیشترین کتاب های اهدایی به خیریه در عرض یک هفته: در سال 2010 در عرض یک هفته به انجمن خیریه ای در جامائیکا 657,061 عدد کتاب اهدا شد.

*بزرگترین کتاب جهان: این کتاب با عنوان "هذا محمد" در سال 2012 در کشور امارات به نمایش گذاشته شد. کتاب مذکور 5 متر عرض، 8 متر طول و نزدیک به 1500 کیلوگرم وزن دارد و حاوی 429 صفحه است.

*طولانی ترین عنوان یک کتاب: کتابی که در سال 2014 توسط "سریجان تیمیلسینا" نویسنده اهل کشور نپال نوشته شد، 11284 کاراکتر دارد.

*بیشترین جریمه پرداختی بابت تاخیر در پس دادن یک کتاب به کتابخانه: این رکورد مربوط به کتاب شعر Days and Deeds است که در سال 1955 از کتابخانه عمومی کوانه واقع در ایالت ایلینویز آمریکا، توسط امیلی کانلوس به امانت برده شد. کتابخانه برای هر روز دیرکرد جریمه 2 سنت را حساب می کرد. امیلی این کتاب را 47 سال بعد همراه با یک چک به مبلغ 345 دلار به کتابخانه برگرداند.

*کتابی که به بیشترین زبان ترجمه شده: کتاب The Way to Happiness اثر "رون هابارد" نویسنده آمریکایی به 70 زبان مختلف ترجمه شده است.

*کم سن ترین نویسنده مرد یک کتاب چاپی: این رکورد از آن "تانووانا سراسینگه"  کودک 4 ساله است که کتابش با عنوان Junk Food در سال 2017 منتشر شد.

*کم سن ترین نویسنده زن یک کتاب چاپی: "دوروتی استرایت" دختر بچه 4 سااله اهل واشنگتن آمریکا کتاب How the World Began را درسال 1962 نوشت. این کتاب در سال 1964 چاپ شد.

*گران قیمت ترین اطلس جهان: نسخه ای از اطلس (نقشه جهان) بطلمیوس که مربوط به سال 1477 میلادی است در سال 2006 در لندن به قیمت 3 میلیون 991 هزار دلار فروخته شد.

*اولین وب‌سایت: سایت http://info.cern.ch که در سال 1991 توسط "تیم برنرز لی" ساخته شد تا درباره وب و مفهوم آن توضیح بدهد.

 

مترجم: مهرداد شبان غازانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز