کد خبر: 40004
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 مرداد 1398 - 09:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نظرخواهی از کتابخانه‌ها پیش از تدوین قانون استثنائات استفاده کتابخانه­‌ای در حقوق مالکیت فکری

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
در نشست دوره آموزشی «استثنا استفاده کتابخانه­ ای در حقوق مالکیت فکری» ضمن پیشنهاد تشکیل کمیته کتابخانه ­ها در وزارت دادگستری با مشارکت کتابخانه ملی، توصیه شد پیش از تدوین قانون در زمینه استثنائات و استفاده­ های کتابخانه­ ای،از کتابخانه ­ها و کتابخانه ملی نظرخواهی شود.
 نظرخواهی از کتابخانه‌ها پیش از تدوین قانون استثنائات استفاده کتابخانه­‌ای در حقوق مالکیت فکری

 به گزارش لیزنا، دوره آموزشی «استثنا استفاده کتابخانه­ ای در حقوق مالکیت فکری» به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با مشارکت مرکز ملی آموزش مالکیت فکری وزارت دادگستری با حضور پژوهشگران و علاقمندان از سازمان، کارشناسان وزارتخانه ­ها و نهادهای مرتبط با کپی ­رایت برگزار شد.

عرفان منش مدیر مرکز ملی آموزش مالکیت فکری وزارت دادگستری، به هدف تشکیل دوره و همکاری فعالانه کتابخانه ملی در حوزه مالکیت فکری با وزارت دادگستری اشاره کرد.

وی تاکید کرد: دوره­های اینچنینی برای آگاهی­ بخشی نسبت به موضوع کپی­رایت برای کارشناسان سازمان­ها و پژوهشگران علاقمند در سازمان­ها و وزارتخانه­ ها برگزار می­شود و امید است در آینده نزدیک دوره­ های دیگری نیز با همکاری کتابخانه ملی برگزار شود.

همچنین محمود حکمت­ نیا معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری به بیان فلسفه استثنائات آموزشی و کتابخانه­ ای در ایران پرداخت.

وی با توجه به موضوع تخصصی کتابخانه ­ها در موضوع کپی ­رایت، پیشنهاد تشکیل کمیته کتابخانه­ ها در وزارت دادگستری با مشارکت کتابخانه ملی و سایر نهادهای مرتبط به عنوان زیرمجموعه کمیته حقوق مالکیت ادبی و هنری این وزارتخانه را داد.

در ادامه نشست صمدی به رویکرد سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) به موضوع استثنائات آموزشی و کتابخانه­ای اشاره کرد.

 وی افزود: در قوانین برخی از کشورها استثنائات کتابخانه ­ای تعریف نشده است اما در قانون حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان سال 1348 اشاره شده که کافی نیست.

همچنین زینب پاپی عضو هیات علمی کتابخانه ملی ایران به استفاده کتابخانه ای در قوانین بین ­الملل و کشورهای بریتانیا و ایالات متحده پرداخت و گفت: استثنائات کتابخانه ­ای، آزمون سه گام در کنوانسیون برن، معاهده مراکش برای افراد ناتوان، سایر قوانین مرتبط و اقدامات کتابخانه­ ها برای اجرای کپی­ رایت از جمله مباحثی بود که مطرح شد.

 وی افزود: در لایحه جدید به موضوع کتاب پرداخته نشده و توصیه می­شود پیش از اینکه قانونی در زمینه استثنائات و استفاده ­های کتابخانه ­ای تدوین شود، از کتابخانه­ ها و کتابخانه ملی نظرخواهی شود تا شاهد لایحه جامع و کم ­نقصی باشیم.

مهدی کارچانی و علی سیدین پژوهشگران قوه قضاییه نیز در پنل دوم به بررسی استثنائات کتابخانه­ ای در لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط که در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است، اشاره کردند. فقدان راهبردهای حفاظتی فنی در لایحه جدید و برخی ابهامات دیگر از جمله مواردی است که در نقد لایحه جدید مطرح کردند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: