اولین دانشجوی بین‌الملل کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور از پایان نامه خود دفاع کرد

 

به گزارش لیزنا، «اول عبدالهی ابوبکر»، اولین دانشجوی کارشناسی ارشد بین‌الملل کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در کشور در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران از پایان‌نامه خود با عنوان «علم‌سنجی و ترسیم نقشه دانش بروندادهای پژوهشی نیجریه در حوزه پزشکی گرمسیری، نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس در طول سال‌های 1983-2018» دفاع کرد.

پزشکی گرمسیری یک حوزه بین‌رشته‌ای از پزشکی و در ارتباط با موضوعات بهداشتی و بیماری‌هایی است که در نواحی گرمسیری و شبه گرمسیری شیوع دارد و کنترل و ریشه‌کن کردن آن‌ها در این نواحی به‌سختی صورت می‌گیرد. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های با منشأ انگلی، باکتریایی و ویروسی هستند که در مناطق گرمسیری و شبه گرمسیری به‌وفور شیوع دارند و نیجریه جزء کشورهای آفریقایی است که از این موضوع رنج می‌برد؛ بنابراین این پژوهش با شناسایی این مسئله و باهدف بررسی میزان انتشارات در این حوزه از پژوهشگران نیجریه صورت گرفت تا در تصمیم‌گیری‌های مرتبط برای مبارزه با این بیماری‌ها سهم کوچکی ایفا کند و توجه سیاستگزاران سلامت را به بحث پژوهش در این حوزه جلب کند. چون بسیاری از این پژوهش‌ها به بررسی روش‌های جدید تشخیص، درمان و کنترل پرداخته‌اند که می‌تواند در بهبود امر کمک‌کننده باشد.

این پژوهش از نوع مطالعات کمی و توصیفی بود که با تکنیک علم‌سنجی صورت گرفت. 2617 مقاله شامل (پژوهشی، مروری، کنفرانس، یادداشت‌ها) از پایگاه وب آو ساینس استخراج و با کمک نرم‌افزار اکسل و Vosviewer تحلیل و جداول، نمودارها و نقشه‌های دانشی مربوط ترسیم شوید.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که از مجموع 2617 مقاله استخراج‌شده، بیشترین سهم مربوط به مقالات پژوهشی با 2427 عدد و سال‌های 2009، 2010 و 2013 بیشترین تولید مقاله در این حوزه صورت گرفته بود. روند موضوعی نشان‌دهنده این بود بیشترین تولیدات در حوزه بهداشت حرفه‌ای (1489) و محیط و بعدازآن انگل‌شناسی (654) صورت گرفته و بیشترین الگوی هم نویسندگی، مقالات با سه نویسنده بود و به‌تازگی مقالات با ده نویسنده و بیشتر رایج شده است. Sowumi, A پراستنادترین بوده و دانشگاه IBADAN بیشترین نشر و همکاری علمی، موسسه FGN بیشترین حمایت مالی و کشور آمریکا بیشترین همکاری علمی را با نیجریه داشته‌اند.

دکتر فاطمه شیخ شعاعی و دکتر سعید اسدی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش علم‌سنجی دانشگاه شاهد اساتید راهنما و دکتر یوسف عرفانی استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر پیام کبیری و دکتر سعیده ولی زاده داوری آن را بر عهده داشتند.