نتایج رتبه بندی سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ CWUR منتشر شد

 دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، با اعلام این خبر به لیزنا گفت: رتبه بندی CWUR  که از سال ۲۰۱۲ فعالیت های خود را آغاز کرده است دانشگاه های جهان را با رعایت شاخص های هفتگانه شامل کیفیت آموزشی، استخدام فارغ التحصیلان، کیفیت اعضای هیات علمی، نتایج تحقیقات، انتشارات با کیفیت بالا، نفوذ و استنادها رتبه بندی می کند.

وی یادآوری کرد:  اکنون اداره مرکزی CWUR در امارات متحده عربی مستقر است.

او گفت:  این نظام رتبه بندی ابتدا در شهر جده با هدف رتبه بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان شروع به کار کرد. سپس، به سرعت دامنه فعالیت های خود را گسترش داد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، رتبه بندی CWUR, فهرست دانشگاه برتر جهان را از میان ۱۸۰۰۰ دانشگاه در کشورهای مختلف به انتخاب ۱۰۰۰ دانشگاه برتر محدود ساخت، هر چند که جدول رتبه بندی نام ۲۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را با همان شاخص های هفتگانه ارائه می کند.

 مهراد  ادامه داد: نخستین دانشگاه برتر کشور در این نظام رتبه بندی دانشگاه آزاد اسلامی ایران که با احتساب امتیازات حاصله و با کسب امتیاز ۷۴/۶ از کل امتیاز ۱۰۰ - که در دست دانشگاه هاروارد است- رتبه ۴۶۴ دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه تهران با امتیاز ۷۳/۸ دومین دانشگاه کشور است که در جایگاه ۵37 دانشگاه های برتر جهان نشسته است.

 دانشگاه علوم پزشکی تهران سومین دانشگاه برتر کشور رتبه ۵۷۸ را در اختیار دارد.  امتیاز این دانشگاه ۷۳/۴ است.

 دانشگاه صنعتی اصفهان نیز موفق به کسب رتبه ۷۴۸ دانشگاه و پنجم دانشگاه های برتر کشور شده است. امتیاز این دانشگاه ۷۲ از ۱۰۰ گزارش شده است.

دانشگاه صنعتی شریف حائز رتبه ۶۱۵ دانشگاه های برتر جهان و چهارم کشور است. امتیاز دانشگاه صنعتی شریف ۷۳/۱ است.

 دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی، علم و صنعت ایران و شیراز نیز  به ترتیب با کسب رتبه های جهانی ۷۷۸، ۸۰۲، ۹۰۵، ۹۳۵ و ۹۵۱ دانشگاه برتر جهان  رتبه های ششم تا دهم کشوری را به خود اختصاص داده اند.

 امتیازات این پنج دانشگاه برتر کشور به هم نزدیک و در دامنه ای بین ۷۱/۷ و ۷۰/۶  قرار دارند.

 نام این ۱۰ دانشگاه  نخست کشور، در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان آنگونه که در روش شناسی این رتبه بندی مورد نظر است قرار دارد. اما، در  جدول رتبه بندی CWUR نام ۲۰۰۰ دانشگاه برتر  آورده شده است که بعد از رتبه ۱۰۰۰،  اسامی دانشگاه های زیر از جمهوری اسلامی ایران دیده می شود.

دکتر جعفر مهراد افزود: رتبه دانشگاه تبریز در این میان ۱۰۳۰، دانشگاه فردوسی مشهد ۱۰۷۷، شهید بهشتی ۱۱۳۰، علوم پزشکی اصفهان ۱۲۱۰، صنعتی خواجه نصیر ۱۲۵۶، علوم پزشکی مشهد ۱۲۶۳، علوم پزشکی ایران ۱۳۱۰، علوم پزشکی شیراز ۱۳۸۶، رازی ۱۴۲۹ و اصفهان ۱۴۴۱ است. بدین ترتیب، رتبه های این ۱۰ دانشگاه  دررسطح کشور به ترتیب۱۱ تا ۲۰ است.

موسس مرکز منطقه ای علوم و فناوری بیان کرد: رتبه های ۲۰ تا ۳۰ کشوری به ترتیب به دانشگاه های علوم پزشکی تبریز با رتبه جهانی ۱۴۹۷، شهید باهنر کرمان با رتبه جهانی ۱۵۰۶، بوعلی سینا با رتبه جهانی ۱۵۲۴، گیلان با رتبه جهانی ۱۵۵۴، کاشان با رتبه جهانی ۱۵۵۸، نوشیروانی بابل با رتبه جهانی ۱۵۶۱، پیام نور با رتبه جهانی ۱۶۲۶، سمنان با رتبه جهانی ۱۶۵۴، یزد با رتبه جهانی ۱۷۰۴ و مازندران با رتبه جهانی ۱۷۶۷ تعلق دارد.

 دانشگاه های علوم پزشکی  مازندران با رتبه جهانی ۱۷۶۹، ارومیه با رتبه جهانی ۱۷۷۵، علوم پزشکی بقیه الله الاعظم با رتبه جهانی ۱۸۰۷، علوم پزشکی کرمانشاه با رتبه جهانی ۱۸۲۳، کردستان با رتبه جهانی ۱۸۷۲، علوم پزشکی البرز با رتبه جهانی ۱۹۱۵ و علوم پزشکی کرمان با رتبه جهانی ۱۹۶۵ هفت دانشگاه آخر جمهوری اسلامی ایران هستند که رتبه آن ها در کشور به ترتیب ۳۱ تا ۳۷ است.

مهراد در پایان رتبه های اول تا دهم این رتبه بندی را نام برد و گفت:  رتبه های اول تا دهم این رتبه بندی در سطح کشور های جهان به ترتیب به دانشگاه های هاروارد، ام ای تی، استنفورد، کمبریج، آکسفورد،  کلمبیا، پرینستون، برکلی، پنسیلوانیا و شیکاگو اختصاص دارد.