دومین مرحله طرح امیرا کتاب با همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس برگزار شد

 به گزارش لیزنا، در ابتدا فاطمه سالک نژاد؛ مدیر کتابفروشی امیرا کتاب ضمن تشکر از انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه فارس برای همراهی در اجرای برنامه‌های امیرا کتاب، از همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز قدردانی کرد. وی در ادامه ضمن معرفی مختصر از امیرا کتاب، توضیحاتی در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته از جمله طرح 555 نخبگان ارائه کرد.

 جمشید رضایی، معاون فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از فرهنگسراها، پارک ها و برخی فضاهای شهری به عنوان مکان‌های مناسب برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی نام برد و گفت: چنین برنامه‌هایی علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، باعث رونق بیشتر برای کتابفروشان فعالی چون امیرا کتاب می‌شود.

وی همچنین ضمن معرفی مختصر دبیرخانه ترویج کتابخوانی که به تازگی در فرهنگسرای کتاب تاسیس شده است، بر برنامه‌ریزی مناسب جهت برگزاری سلسله فعالیت‌هایی چون مسابقات کتابخوانی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های مختلف تاکید کرد.

در ادامه درباره همکاری و مشارکت شهرداری شیراز و در اختیار قرار دادن امکانات و فضای 24 فرهنگسرای فعال وابسته به معاونت فرهنگی اجتماعی وورزشی شهرداری شیراز در راستای اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی قول مساعد داد.

پگاه تاجر، نائب رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه فارس، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه گفت: امیرا کتاب زمانی می تواند موفق تر و مثمرثمرتر عمل کند که با انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس، شهرداری شیراز و سایر ارگان‌های فعال در حوزه های فرهنگی در تعامل باشد.

وی همچنین ضمن اشاره به ظهور و حضور چشمگیر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی گفت: چنانچه کتابفروشی‌ها، کتابخانه‌ها و کتابداران  بخواهند موفق باشند لازم است از شیوه کاملا سنتی در حرفه خود عبور کرده و با ارائه راهکارهای خلاقانه، به استقبال فناوری‌ها بروند و فعالیت‌های خود را در این راستا گسترش دهند که کتابفروشی امیرا کتاب در شیراز ازجمله پیشتازان این زمینه است.

سپس شیوا رضایی دبیر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس نیز با تاکید بر نقش مهم کتابفروشی‌ها در جذب افراد به کتاب و کتابخوانی گفت: از آنجایی که مخاطبان کتابفروشی‌ها همه آحاد مردم هستند، تأثیر بسیاری در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارند. کتابفروشی‌ها در کنار فعالیت‌های اقتصادی خود می‌توانند  با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی در مسیر جذب مخاطبان قدم بردارند که در این زمینه کتابفروشی امیرا تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

وی همچنین اشاره کرد: بهتر است چنین فعالیت‌هایی با مشارکت و همکاری انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه فارس که به طور تخصصی به فعالیت در حوزه کتاب، کتابخانه و کتابداری می پردازد انجام گیرد. 

او در ادامه،  به ارائه توضیحات درباره برخی فعالیت‌های این انجمن در راستای ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از جمله برگزاری نشست تخصصی "خانه تکانی فرهنگی، ما و شما و فرهنگ مطالعه"  که در سال گذشته به مناسبت هفته کتاب و  با حضور مروجان فرهنگی شهر شیراز، کتابداران و سایر فعالان این حوزه برگزار شد، پرداخت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد از طریق تعامل هر چه بیشتر کتابفروشی‌ها با انجمن کتابداری شاخه فارس و سایر ارگان‌های فرهنگی از جمله شهرداری شیراز، شاهد نتایج بهتر و بیشتر در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

 در این مراسم، مرحله دوم قرعه کشی این طرح در حضور  شرکت کنندگان برگزار شد. همچنین برای تشویق کودکان حاضر در جلسه، جوایزی از طرف امیرا کتاب به آنان اهدا شد. از جذابیت‌های این برنامه، اجرای شاهنامه‌خوانی توسط یکی از همراهان امیرا کتاب بود.

گفتنی است طرح 555 نخبگان امیرا کتاب طرحی تشویقی است که برای حمایت از دانش‌آموزان برتر استان فارس در حال اجراست و مرحله سوم آن نیز در آینده برگزارخواهد شد.