گردهمایی دانشجویان، اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا؛ زهرا شاه نظرنژادخالصی عضو هیات مدیره و مسئول روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود:  این گردهمایی با حضور اعضاء هیئت علمی، مدیران کل و معاونین برخی سازمانها، جمعی از متخصصان و دانشجویان، به منظور آگاهی دانشجویان جدیدالورود با اصول و مبانی رشته، فرصت های شغلی و آشنایی با دستگاهها و سازمان های مرتبط در استان  برپا شد.

در ابتدا دکتر محمدرضا قانع، رئیس انجمن کتابداری و  اطلاع رسانی ایران  شاخه فارس ضمن ابراز خرسندی از برپایی این نشست گفت: با ظهور فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نیز دچار تحولات عظیمی شده است و برای مواجهه با این تغییرات می بایست از خلاقیت ها و کارآفرینی ها به نحو شایسته در راستای اشتغال‌زایی بهره گرفت.

وی در ادامه افزود: لازم است کتابداران مهارتهای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری موثر از فضای مجازی را کسب نمایند.

 سعیدرضا کامرانی، معاون اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس؛ نیز ضمن معرفی مختصر فعالیت های آن اداره کل در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی بین کودکان، بر لزوم حضور کتابداران متخصص در مدارس و ارگانهای آموزشی تاکید کرد.  

وی افزود: کتاب هیچگاه منزوی نخواهد شد و تکنولوژی ها بیشتر می توانند مسیر و سرعت انتقال اطلاعات را تسهیل کنند.

دکتر روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز ضمن ارائه توضیحاتی از اهداف و عملکرد این کتابخانه‌ها گفت اولین قانون هیأت امنای کتابخانه های عمومی، در سال 1343 تدوین یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کتابخانه ها به زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمدند. در سال 1368 مجددا هیأت امنای کتابخانه های عمومی احیاء و در سال 1382 تحت عنوان نهاد کتابخانه های عمومی به صورت نهادی غیر دولتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منفک شد.

وی ادامه داد: کتابداران باید با خلاقیت و کارآ فرینی،  اثر گذاری خود را نشان دهند و از این طریق است که می توانند جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند.

در ادامه شیوا رضایی نماینده مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و دبیر انجمن کتابداری شاخه فارس نیز ضمن اشاره به ریشه های شکل گیری «سازمان اسناد و كتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران"  به ارائه تاریخچه ای از تاسیس  مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در سال 1385 و افتتاح ساختمان در مهر ماه 1388 پرداخت و فعالیتهای این مرکز را به عنوان بزرگترین مدیریت استانی این سازمان و یکی از اصلی ترین نهادهای فرهنگی استان، در حوزه های کتابخانه، اسناد و رویدادهای فرهنگی تشریح کرد.

وی همچنین درباره تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در آینده نزدیک اظهار داشت تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در شهر هنرپرور شیراز، در کنار مجموعه کتابخانه و اسناد ملی فارس می تواند ضمن تقویت و تکامل این مرکز، به تعالی فرهنگی شیراز منجر گردد. این مهم درنهایت به تاسیس کتابخانه تخصصی هنر ایران، تدوین کتابشناسی هنر ایران و نیز تهیه دانشنامه هنر ایران خواهد انجامید.

همچنین دکتر جواد عباسپور عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، ضمن تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر بین بخش علم اطلاعات و دانش شناسی با ارگانهای مرتبط با رشته از جمله انجمن کتابداری، کتابخانه های عمومي و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کتابداران با ارتقاء توانمندیهای خود می توانند زمینه های اشتغال خود در جامعه را فراهم کنند.

 

در خلال برنامه، عملکرد دو انجمن مذکور و نیز فعالیتهای مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، در قالب 3 نماهنگ مجزا به نمایش درآمد. این گردهمایی با اهدای جوایز به 8 نفر از دانشجویان پایان یافت.