کد خبر: 40377
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 آبان 1398 - 15:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اولین پیش ‎نشست آرشیوهای دیداری شنیداری برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین پیش نشست آرشیو دیداری شنیداری در دبیرخانه کنگره متخصصان علوم اطلاعات واقع در ایرانداک در ساعت 9 صبح پنجشنبه  شانزدهم آبان ماه، برگزار شد.
اولین پیش ‎نشست آرشیوهای دیداری شنیداری برگزار شد

 به گزارش لیزنا؛ این نشست با حضور دکتر محمد زره ساز، دبیر علمی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، دکتر غلامرضا عزیزی، مسئول کمیته آرشیو، علی قدیمی آرشیویست صدا و سبما، دکتر مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، سپیده سیروس کبیری مدیر آرشیو مرکزی صدا و سیما و فرزانه بهارلو کارشناس ارشد آرشیو برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر زره ساز ضمن خوشامد گویی به حضار، به پررنگ‌تر شدن بحث آرشیو در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات اشاره کرد.

 وی به جلسه با صدا و سیما و نشست پیشین در مشهد اشاره کرد و نپرداختن به بخش‌های مختلف آرشیو از جمله آرشیوهای دیداری شنیداری و مطبوعات را از محدودیت‌های نشست آرشیو دانست. زره‌ساز به استخدام نیروهای متخصص در دهه هفتاد در صدا و سیما اشاره کرد که این روند متأسفانه در سال‌های آتی متوقف شده است.

پس از وی مهرناز خراسانچی هدف از جلسه را امکانسنجی برگزاری نشست دوم برای آرشیو با موضوع آرشیوهای دیداری شنیداری عنوان کرد و  در ادامه بیان داشت که امروز علاوه بر صدا و  سیما در سایر مراکز آرشیوی و کتابخانه‌های تخصصی منابع دیداری شنیداری وجود دارد که نیاز به رهنمون‌های تخصصی دارند. 

وی اظهار امیداوری کرد که با توجه به این موضوع در کنگره پنجم، توجه مدیران جلب شود. منابع دیداری شنیداری از مهمترین منابع در تفکر پلتفرمی است که تولید و نگهداری آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 سیروس کبیری نیز به حضور صدا و سیما در دو کنگره گذشته اشاره کرد و آن را اساس و بنیان نشست آرشیوهای دیداری شنیداری دانست.

وی همچنین ضعف دانشی و مهارتی فارغ التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را از دلایل عدم جذب آنان به آرشیو صدا و سیما دانست و از برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های آموزشی مشترک با دانشگاه تهران خبر داد.

او  با تاکید بر تحول آرشیوهای دیداری شنیداری با ورود هوش مصنوعی به این حوزه، افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان در قالب آکادمیک را لازم دانست.

 قدیمی نیز به راکد ماندن اسناد دیداری شنیداری اشاره کرد و در رابطه با اسناد دیداری شنیداری خانگی و لزوم حفاظت آن‌ها توضیحاتی ارائه داد.

دکتر عزیزی ضمن تاکید بر ضرورت پرداختن به آرشیوهای دیداری شنیداری، برگزاری دو نشست برای آرشیو در کنگره پنجم را مثبت ارزیابی و تقاضا کرد تا این دو نشست در یک روز و  پشت سر هم برگزار شوند. 

در پایان مقرر شد که نشست آرشیوهای دیداری شنیداری پس از نشست آرشیو در روز دوم کنگره با حضور حداکثری آرشیویست‌های صدا و سیما و سایر علاقمندان برگزار شود.

 

گزارش: فرزانه بهارلو

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: