نشست «آینده سازماندهی و نگاه به گذشته» برگزار شد

 به گزارش لیزنا، کارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان اولین برنامه خود، با موضوع «آینده سازماندهی و ارتباط با گذشته: معرفی الگوی مرجع مفهومی سی‌داک و پروژه‌ پیاده‌سازی شده بر مبنای آن در نرم‌افزار ققنوس» را برگزار کرد.

این نشست با حضور دکتر معصومه نیک نیا؛ دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه خوارزمی، و «عضو کمیته الگوی مرجع مفهومی سی‎داک ایکوم» و عضو کمیته «بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی ایفلا» و مهندس امید حجتی؛ مدیر پروژه نرم افزاری ققنوس، شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران برگزار شد.

در این نشست پژوهشگران به معرفی یکی از مهمترین استانداردهای حوزه سازماندهی موزه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشیوها، «مدل مرجع مفهومی شورای جهانی آرشیو (ایکوم)» پرداختند.

این استاندارد در نرم افزار ققنوس پیاده سازی شده و به عنوان ابزار سازماندهی در اختیار محقق قرار گرفته تا اسناد کاوش شده از یک سایت باستانشناسی (در این پژوهش اشیاء و یافته های کاوش شده در سایت وشنوه قم) بطور کامل در آن سازماندهی (فهرستنویسی) شده و هستان شناسی و فهرستهای پایه همه در چارچوب این استاندارد تهیه و در عمل بکار گرفته شده اند و می توان نمونه یک فهرست قرن بیست و یکمی را در کاربرد آن مشاهده کرد.

این نشست رور یکشنبه ۱۹ آبان - ساعت ۱۰ تا ۱۲  با حضور علاقمندان در اندیشگاه کتابخانه ملی ایران برگزار شد.