کد خبر: 40498
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 آذر 1398 - 08:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارشی از نشست کتابخانه ها و کتابداران پزشکی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات؛

تأکید بر نمود بیشتر رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در راستای ارتقاء سلامت جامعه

منبع : لیزنا
نشست کتابخانه­ ها و کتابداران پزشکی با موضوع «بازنگری و تبیین حرفه و رشته کتابداری و اطلاع­ رسانی پزشکی در وزارت بهداشت» در تالار فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد.
تأکید بر نمود بیشتر رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در راستای ارتقاء سلامت جامعه

به گزارش لیزنا، نشست کتابخانه­ ها و کتابداران پزشکی با موضوع «بازنگری و تبیین حرفه و رشته کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی در وزارت بهداشت» با حضور دکتر فرزانه فضلی معاون مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی به عنوان دبیر و جناب آقای دکتر سید جواد قاضی میرسعید، دکتر مسعود محمدی، خانم پروانه مدیرامانی و دکتر علیرضا رحیمیبه عنوان اعضای اصلی نشست و همچنین مشارکت پرشور دانشجویان کتابداران و اعضای هیات علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، چهارشنبه 1398/08/29 از ساعت 16 الی 18 در تالار فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد.

دکتر فرزانه فضلی در ابتدا گزارش مختصری از سه پیش نشست کتابخانه­ ها و کتابداران پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ستاد وزارت بهداشت تشکیل شد، ارائه کرد.

دکتر علیرضا رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان اولین سخنران در خصوص کتابدار بالینی و مشاور اطلاعات بالینی و نیز ابعاد دانشی و حرفه ای موضوع به ایراد سخنرانی پرداخت و تحقق این مهم را منوط به همکاری آحاد جامعه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و نیز حمایت مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت دانست.

در ادامه دکتر فرزانه فضلی به ارائه دستاوردهای مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی، کتابخانه های مرکزی و کتابدارن پزشکی در سطح کشور پرداخت از جمله مهمترین آنها برگزاری دوره ­های آموزشی ضمن خدمت برای کتابداران با موضوع کتابدار بالینی و کتابدار پژوهشی در سطح ملی، منطقه و دانشگاه­های علوم پزشکی بود. همچنین وی به سایر فعالیت‌ها از جمله برگزاری 16 جلسه کشوری برای رؤسای کتابخانه های مرکزی، 6 جلسه ملی برای کارشناسان و رؤسای ادارات علم­ سنجی، تشکیل کمیته نرم افزاری کتابخانه­ های علوم پزشکی، ایجاد مخازن اطلاعاتی پژوهشی در کتابخانه­ های مرکزی و راه اندازی سامانه نوپا اشاره کرد که در راستای گردآوری، سازماندهی و دسترس پذیری تمامی اقلام اطلاعاتی در حوزه علوم پزشکی تهیه و در دسترس عموم کاربران قرار گرفته است .

در ادامه دکتر سید جواد قاضی میرسعید استاد پیشکسوت حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی به توصیف جایگاه کتابداران در دانشگاهها به عنوان شریف ترین، اخلاق مدارترین و قانون مدارترین قشر از اقشار جامعه مدنی نام بردند و به ذکر نام و یاد بزرگان علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دکتر عباس حری، دکتر اسداله آزاد، سرکار خانم پوری سلطانی و دکتر ناصر شریفی پرداخت. وی تلاشهای این بزرگان را بسیار ارزشمند دانسته و از آنها به عنوان الگوهایی بسیار ارزشمند نام برد.

دکتر سید جواد قاضی به محور اصلی نشست اشاره و از غیبت اعضای بورد گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به عنوان افراد پاسخگو در حوزه مشکلات آموزشی و توسعه­ ای رشته گلایه کرد. وی وقفه­ ای که در چهار سال اخیر در گسترش گروه­های آموزشی کتابداری پزشکی از سوی شورای گسترش علوم پایه وزارت بهداشت به وجود آمده است را تهدیدی جدی دانست و از اعضای بورد آموزشی خواست تا نسبت به این موضوع که در پیش نشست­ها نیز به آن اشاره شده پاسخگو باشند و اقدامات صورت گرفته در راستای رفع موانع را گزارش دهند.

  دکتر قاضی همچنین به ظرفیت بالای جذب دانشجوی دکتری در رشته کتابداری پزشکی اشاره و این پرسش را مطرح کرد که با عنایت به شرایط موجود در منع گسترش رشته و عدم جذب هیات علمی، چه برنامه ای برای حدود 60 دانشجوی مقطع دکتری تخصصی از سوی وزارت بهداشت و بورد پیش بینی و ارائه شده است؟!

در ادامه خانم پروانه مدیرامانی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقش آموزش و توانمندسازی کتابداران شاغل پرداخت و تحول در محتوای آموزشی را مهمترین زیرساخت تحول در حرفه و رشته کتابداری پزشکی دانست.

دکتر مسعود محمدی مدیر اطلاع رسانی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی نیز به عدم توجه اعضای بورد آموزشی در ارائه راهکار برای برون‌رفت از مشکلات موجود اشاره کرد که از مهمترین آنها می­توان به نبود توازن در جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی­، کارشناسی ارشد و دکتری است. همچنین محتوای قدیمی سرفصل های آموزشی بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی را یکی دیگر از مشکلات جدی رشته دانست.

در پایان اعضای هیات علمی، کتابداران و دانشجویان نظرات و پیشنهادات خود برای برون‌رفت از شرایط موجود را ارائه کردند. تلاش برای نمود بیش از پیش رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به منظور ارتقاء سلامت جامعه و ارتباط مستقیم حرفه مندان این رشته با پزشکان و کادر بالینی، به عنوان مهمترین راهبردها برای برون رفت از شرایط موجود مورد اتفاق نظر صاحب نظران قرار گرفت.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: