نشست «نقش انجمن‌های علمی دانشجوئی در خودتوانمندسازی دانشجویان» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست دانشجویان و دانش آموختگان با موضوع «نقش انجمن‌های علمی دانشجوئی در خودتوانمندسازی دانشجویان» پنجشنبه 30 آبان ماه 1398 در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 فرحناز سلطانی (مدیر محصول نرم‌افزار پژوهیار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور)در این نشست دبیر پنل بود. با توجه به موضوع اصلی نشست، اعضای پنل شامل دانشجویان و اساتیدی بودند که سابقه فعالیت در انجمن‌های علمی را داشتند. اعضای پنل عبارت بودند از: دکتر سمیه سادات آخشیک (نماینده اساتید مشاور انجمن‌های علمی)، سارا مرادی (دبیر انجمن علمی دانشگاه شاهد) ، فهیمه علی عسگری (دبیر انجمن علمی دانشگاه الزهرا)، میلاد روشنی (عضو اتحادیه انجمن علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو اتحادیه ادکا) و محمد جواد اشتری (مدیر فروش شرکت نرم‌افزاری نوسا و از فعالان سابق تشکل‌های دانشجویی).

در ابتدای نشست فرحناز سلطانی به تاریخچه برگزاری پنل دانشجویان و دانش آموختگان  اشاره و همچنین به ارائه گزارش کوتاهی در مورد پیش‌نشست برگزار شده با دبیران انجمن‌های علمی پرداخت.

در ادامه دکتر آخشیک بر لزوم شرکت دانشجویان در انجمن‌های علمی سخن گفت. وی حضور در انجمن‌های علمی را به مثابه دانشگاه دوم دانست و عنوان کرد که با شرکت در انجمن‌های علمی گویا مدرک دو دانشگاه را در اختیار داریم که باعث افزایش قدرت تصمیم‌گیری، صبوری و همچنین یادگیری کار تیمی خواهد شد.

فهیمه علی عسگری با توجه به سابقه برگزاری همایش و کارگاه‌ها در دانشگاه الزهرا از مزایای شرکت در انجمن‌های علمی صحبت کرد و برگزاری همایش بیستم در دانشگاه الزهراء را یکی از مثال‌های مناسب از کار تیمی در دانشگاه خود دانست. وی افزایش اعتماد به نفس فرد و بهره‌مندی از دانش را از مزایای شرکت در انجمن دانست.

در ادامه بحث محمدجواد اشتری در مورد مهارت‌های آموخته شده در دانشگاه و لزوم توجه خود دانشجویان به اطراف خود برای به‌کارگیری در شغل و آینده خود سخن گفت.

سارا مرادی با توجه به تجربه خود در دانشگاه شاهد ضمن برشمردن محدودیت‌هایی چون کمبود بودجه، همکاری نکردن و دستورالعمل‌های پیچیده دانشگاه برای انجام فعالیت‌های مختلف توسط انجمن، پیشنهاد کرد: ادکا و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ایران حمایت همه جانبه‌ای از انجمن‌های دانشجوئی داشته باشند و همچنین خواستار ایجاد یک ساب دامین در سایت ادکا برای انعکاس فعالیت‌های انجمن‌های دانشجوئی در سراسر کشور شد.

میلاد روشنی عضو ادکا به فعالیت‌های چندین دوره این تشکل اشاره کرد و با توجه به آمارهای بدست آمده از دوستان فعال در ادکا، آن‌ها را صاحب شغل و موفق در عرصه‌های مختلف دانست و از همه حضار برای شرکت در فعالیت‌های ادکا دعوت به عمل آورد.

در ادامه، عده ای از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به عدم اطلاع از فعالیت‌های انجمن‌ها در تهران گلهمند بودند . همچنین به تشریح فعالیت‌های خود از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب با سود اندک اشاره کردند.

دکتر علیزاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه کرمان به لزوم اطلاع از بودجه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها اشاره داشت و گفت دانشگاه‌ها به انجمن‌هایی که فعالیت بهتری داشته باشند بودجه بهتری خواهند داد.
محمدپور دانشجوی دانشگاه علامه از نقش انجمن و اساتید در فعالیت‌های انجمنی صحبت کرد و خواستار مطالبه کمیته دانشجویان و دانش آموختگان برای افزایش آموزش‌های مهارتی شد.

همچنین دکتر نوذری با اشاره به فعالیت دانشجویان، حضور در فعالیت‌های انجمنی را بسیار مفید دانست.

مهدی رحمانی دبیر ادکا در مورد توان این تشکل برای همکاری با انجمن‌های علمی گفت و خواستار مشارکت فعال دانشجویان دانشگاه‌های خارج از تهران با ادکا شد.

در پایان اعضای پنل به سؤالات مطرح شده توسط دانشجویان پاسخ‌های کوتاهی دادند. در جمع‌بندی چنین مطرح شد که مسائل انجمن‌های دانشجوئی با توجه به وابستگی به سازمان‌های بالادستی باید توسط اعضای هیئت علمی مدیریت و راهبری شود. دانشجویان باید ترغیب به حضور در انجمن‌های علمی شوند تا بتوانند مهارت‌های خود را برای مواجهه با مسائل مختلف در رشته افزایش دهند.