کد خبر: 40580
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 آذر 1398 - 11:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان برگزار شد

منبع : روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری فارس
کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان با همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس و انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد .
کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان  برگزار شد

به گزارش لیزنا، در سه جلسه نخست برگزاری کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان که با همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس و انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد با استقبال خوب علاقه مندان به حوزه کودک و نوجوان همراه بود.

زهرا شاه نظرنژادخالصی عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود: از آغاز برگزاری کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان که با همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس و انتشارات علمی و فرهنگی در اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برگزار شد. در سه جلسه برگزار شده کارگاه خلق داستان تصویری  هنرجویان با مطالب زیر آشنا شدند:

تفاوت کتاب های مصور و تصویری، هدف و کاربرد کتاب های تصویری، گستره مخاطبین این کتاب ها، آشنایی با کتاب های تصویری برتر خارجی و ایرانی، آشنایی با نویسندگان و تصویرگران کتب تصویری خارجی و داخلی و نحوه کارآنان،  آشنایی با رابطه تصویر و متن: چهار نوع رابطه طبق نظریه ماریا نیکولایوا به چهار نوع قرینه،مکمل،گسترشی و متضاد و متقابل تقسیم می شود.

آشنایی با کاربرد تمرکز زدایی: ایجاد توانایی ذهنی در جدایی از پدیده ای و رفتن به پدیده ی دیگر یا سطح دیگری از همان پدیده.

آشنایی با مفهوم کلیشه شکنی: شکستن قراردادهای ذهنی و ایجاد مفاهیم جدید و نو از دل مفاهیم و آموزه های قدیمی، توانایی تبدیل متن به تصویر و روش های ابتدایی آن، روش کار انتشارات علمی و فرهنگی در تولید کتب تصویری، آشنایی با هدی حدادی و کیانوش غریب پور و روش کارآنها.

زهرا شاه نظرنژادخالصی افزود: در سه جلسه کارگاه رمان کودک و نوجوان هنرجویان با مطالب؛ چرا باید رمان بنویسیم؟ چرا کودکان و نوجوانان باید رمان بخوانند؟ آشنایی با مبحث مخاطب شناسی و اصول آن: مخاطب شناسی به بررسی ویژگی های روحی و روانی، جسمی، ذهنی و رفتاری کودکان و نوجوانان می پردازد، ضرورت آشنایی نویسندگان با مبحث مخاطب شناسی، ایده و ایده پردازی: اهمیت داشتن نگاهی دقیق و متفاوت به محیط اطراف و بیرون کشیدن ایده های خلاق و نو از دل کلیشه ها، درونی کردن ایده ها: توجه به گستره اجتماعی، اهمیت اتفاق محوری و اتفاق های فردی،  اهمیت شناخت نویسنده از خود  وآشنایی با ویژگی های خود، قوانین دنیای فانتزی، تفاوت رمان های رئال و فانتزی، نیاز کنونی مخاطبین کودک و نوجوان، توجه به بومی گرایی در انتخاب ایده، بررسی نقاط ضعف رمان های ایرانی من جمله تفاوت میان روایت و اتفاق اصلی در رمان های نوجوان، توجه به دغدغه های کودکان و نوجوانان و پرداخت به آنها، تبدیل طرح به ایده، معرفی و بررسی بهترین رمان های کودک و نوجوان و گذاشتن سیر مطالعاتی برای هنرجویان، آشنا شدند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: