کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان برگزار شد

به گزارش لیزنا، در سه جلسه نخست برگزاری کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان که با همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس و انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد با استقبال خوب علاقه مندان به حوزه کودک و نوجوان همراه بود.

زهرا شاه نظرنژادخالصی عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود: از آغاز برگزاری کارگاه های آموزشی خلق داستان تصویری و رمان کودک و نوجوان که با همکاری انجمن کتابداری شاخه فارس و انتشارات علمی و فرهنگی در اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برگزار شد. در سه جلسه برگزار شده کارگاه خلق داستان تصویری  هنرجویان با مطالب زیر آشنا شدند:

تفاوت کتاب های مصور و تصویری، هدف و کاربرد کتاب های تصویری، گستره مخاطبین این کتاب ها، آشنایی با کتاب های تصویری برتر خارجی و ایرانی، آشنایی با نویسندگان و تصویرگران کتب تصویری خارجی و داخلی و نحوه کارآنان،  آشنایی با رابطه تصویر و متن: چهار نوع رابطه طبق نظریه ماریا نیکولایوا به چهار نوع قرینه،مکمل،گسترشی و متضاد و متقابل تقسیم می شود.

آشنایی با کاربرد تمرکز زدایی: ایجاد توانایی ذهنی در جدایی از پدیده ای و رفتن به پدیده ی دیگر یا سطح دیگری از همان پدیده.

آشنایی با مفهوم کلیشه شکنی: شکستن قراردادهای ذهنی و ایجاد مفاهیم جدید و نو از دل مفاهیم و آموزه های قدیمی، توانایی تبدیل متن به تصویر و روش های ابتدایی آن، روش کار انتشارات علمی و فرهنگی در تولید کتب تصویری، آشنایی با هدی حدادی و کیانوش غریب پور و روش کارآنها.

زهرا شاه نظرنژادخالصی افزود: در سه جلسه کارگاه رمان کودک و نوجوان هنرجویان با مطالب؛ چرا باید رمان بنویسیم؟ چرا کودکان و نوجوانان باید رمان بخوانند؟ آشنایی با مبحث مخاطب شناسی و اصول آن: مخاطب شناسی به بررسی ویژگی های روحی و روانی، جسمی، ذهنی و رفتاری کودکان و نوجوانان می پردازد، ضرورت آشنایی نویسندگان با مبحث مخاطب شناسی، ایده و ایده پردازی: اهمیت داشتن نگاهی دقیق و متفاوت به محیط اطراف و بیرون کشیدن ایده های خلاق و نو از دل کلیشه ها، درونی کردن ایده ها: توجه به گستره اجتماعی، اهمیت اتفاق محوری و اتفاق های فردی،  اهمیت شناخت نویسنده از خود  وآشنایی با ویژگی های خود، قوانین دنیای فانتزی، تفاوت رمان های رئال و فانتزی، نیاز کنونی مخاطبین کودک و نوجوان، توجه به بومی گرایی در انتخاب ایده، بررسی نقاط ضعف رمان های ایرانی من جمله تفاوت میان روایت و اتفاق اصلی در رمان های نوجوان، توجه به دغدغه های کودکان و نوجوانان و پرداخت به آنها، تبدیل طرح به ایده، معرفی و بررسی بهترین رمان های کودک و نوجوان و گذاشتن سیر مطالعاتی برای هنرجویان، آشنا شدند.