به گزارش لیزنا، مدرس این کارگاه فرشید دانش، دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد بود.
وی در ابتدا تاریخچه ای از وب سنجی ارائه کرد و افزود: مفهوم وبسنجي، آنگونه كه امروزه موردنظر است، براي نخستين بار توسط آلمايند و اينگورسن مطرح شد و اصطلاح "وبسنجي" بهطور رسمي توسط آنها بهكار رفت.
دانش در تعریفی از وب سنجی گفت: وبسنجی به بررسی جنبههای کمی منابع وب و تحلیل پیوندها با استفاده از قوانین کتاب سنجی و اطلاع سنجی میپردازد.
وی ادامه داد: وبسنجي شباهتهاي متعددي با مطالعات علمسنجي، اطلاعسنجي و كاربرد روشهاي کتابسنجي متداول دارد.
تفاوت اطلاع سنجی، کتابسنجی، علم سنجی، وب سنجی از نظر موضوع، مبحث دیگری بود که بدان پرداخته شد: "اطلاع سنجی: به مطالعه و ارزیابی ساختار و ویژگیهای "اطلاعات" و جنبههای کمّی آن می پردازد؛ کتاب سنجی: در بررسی و ارزیابی"کتاب" و "کتابخانه" به کار گرفته میشود؛ علم سنجی: به مطالعه و ارزیابی "علم" و متون علمی و سیاستگذاری علمی میپردازد که بیشتر شامل مطالعه های کمّی فعالیت های علمی از جمله آمار میزان تولید علمی است؛ و درنهایت وب سنجی: در مطالعه و ارزیابی ساختار و ویژگی های "وب" استفاده میشود. وب سنجي، روش هاي آماري کمّي مبتني بر روش هاي کتابسنجي است که برای ارزیابی منابع اطلاعاتی موجود در محیط وب به کار گرفته میشود.
فرشید دانش، ضمن اشاره به رابطه وب سنجي و حوزه هاي مرتبط، اطلاعاتی درخصوص حوزه هاي پژوهشي مرتبط با وب و 11 زمینه اصلی پژوهش ها در وب سنجی ارائه کرد.
در ادامه دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد به تفکیک به ارائه اطلاعات درخصوص زمینه های اصلی پژوهش ها در وب سنجی مانند: سنجش ميزان تأثيرگذاري وبسايتها، سنجش ميزان رؤيت وبسايتها، همکاري بين وبسايتها، تعيين وبسايتهاي هسته، بررسي رفتار اطلاعيابي و تورق کاربران در محيط وب، بررسي حضور کشورها در محيط وب، مطالعه بر روی سایتهای تجاری و رضایت مشتری، ارزیابی عملکرد موتورهای کاوش، تعمیم برخی از قواعد کتابداری به محیط وب، مطالعه انگيزههاي ايجاد پيوند، تحلیل شبکه اجتماعی، سنجش ارتباطات علمی، تحليل پيوندها پرداخت.
سپس وی درخصوص كاربرد مباني نظري كتابداري در وب سنجي به پنج اصل « پيوندها براي استفاده اند »، « هر وبگردی پيوندش »، « هر پيوندی وبگردش »، « در زمان وبگردها صرفه جويي كنيد » و « وب، سازماني در حال رشد است » اشاره کرد.
برگزاری همايش دوسالانه بينالمللي آي.اِس.اِس.آي. (ISSI)، همایش بينالمللي کولنت (Collnet)، رتبه بندي وب سايتهاي دانشگاه هاي جهان و رتبه بندي دانشگاه هاي ايران برخی از فعالیتهای علمی در خصوص وبسنجی مورد اشاره در این کارگاه بود.
فرشید دانش در پایان این کارگاه، مجلات، مقالات پراستناد، پرتوليد ترين كشور ها، پرتوليد ترين پديدآورندگان در حوزه وب سنجي را مورد بررسی قرار داد.
کارگاه «وبسنجی: چیستی، چرایی و چگونگی» روز پنج شنبه مورخ 19 اسفند ماه 1389 از ساعت 14 الی 18 در دانشكده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.