كتابخانه و مركز اسناد بنياد ايران‌شناسي ثبت ملي شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، بنياد ايران‌شناسي به عنوان مؤسسه‌اي علمي و پژوهشي است که در سال ۱۳۷۶ و زير نظر نهاد رياست جمهوري تاسيس شد. اين بنا روز 7 دی 1390 و در چهارمين همايش ثبت آثار ميراث فرهنگي در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت. 

اين بنا (بنياد ايرانشناسي) که با هدف شناخت جلوه‌ هاي گوناگون فرهنگي ايران تاسيس شده داراي معماري متفاوت از معماري 30 سال اخير ايران و داراي هويتي ايراني است و اين هويت بخشي به بنا با استفاده از مواد و مصالح جديد باعث ناهمگوني در بنا نشده است. 

طراحي بنا با توجه به قرارگيري معماري معابر و حياط‌هاي آن درونگرا طراحي شده است. اين موسسه داراي دو حياط است که نقش محوري در بنا دارند. ستون‌هاي آن يادآور آجرکاري سلجوقي، آب نماهاي موجود در حياط مرکزي و دروني يادآور آب نماي ارگ کريمخاني شيراز و باغ شازده کرمان است. 

كتابخانه و مركز اسناد بنياد ايران ‌شناسي به عنوان گنجينه معنوي بنياد با هدف، گسترش مرزهاي دانش و اطلاعات در حوزه ايران ‌شناسي، معرفي و حفظ پيشينه تاريخي، ادبي، فرهنگي و علمي ايران و ايرانيان، گردآوري، سازماندهي و نگهداري مراجع و منابع ايران‌شناسي، ايجاد فضاي مناسب براي مطالعه و پژوهش و ارايه خدمات كتابخانه ‌اي به كاربران از سال 1380 در 1700 متر مربع آغاز به كار كرده است. 

اين كتابخانه داراي 100 هزار جلد كتاب، شامل 90 هزار عنوان كتاب فارسي و عربي و همچنين 10هزار جلد كتاب لاتين است.

6 هزار و 94 عنوان مدرك اعم از گزارش، طرح و پايان ‌نامه به زبان ‌هاي فارسي و لاتين، 500 جلد كتاب نسخه خطي و چاپ سنگي، 15 هزار و 827 عنوان مقاله به زبان فارسي، 20 هزار و 983 مدرك غير كتابي، شامل: پوستر، نقشه، كارت ‌‌پستال، لوح فشرده، عكس، اسلايد، فيلم و بيش از 2457 عنوان نشريه، از ديگر مدارك تخصصي ايران ‌شناسي موجود در اين كتابخانه است كه براي علاقه ‌مندان به مباحث شناخت ايران فراهم آمده است.