سرانجام اسم رشته کتابداری در آخرین روزهای سال 90 تغییر یافت

 

به گزارش لیزنا، در آخرین جلسه سال 1390 شورای برنامه ریزی و توسعه رشته های دانشگاهی  وزارت علوم و تحقیق در فناوری در تاریخ 28/12/1390، نام جدید رشته  با اکثریت قاطع آراء اعضای شورا ، با عنوان "مهندسی  ناوبری اطلاعات" به تصویب حاضران رسید.

اين نام از بین 33 پیشنهاد زیر انتخاب شد: علوم اطلاعات، علم اطلاعات، دانش شناسی، مهندسی دانش، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، کتابداری، کتابداری و اطلاع رسانی،  اطلاع رسانی، علوم اطلاعات و ارتباطات، اطلاع رسانی و ارتباطات، مدیریت اطلاعات، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مهندسی اطلاعات، مدیریت دانش غیر سازمانی، مهندسی دانش غیر سازمانی، مهندسی دانش علمی، مهندسی سیستم های ارتباطی، مهندسی سیستم های اطلاعات، مهندسی پردازش و خدمات داده ای، مهندسی ناوبری و خدمات اطلاعاتی، مهندسی ناوبری اطلاعات، خدمات اطلاعات و ارتباطات، پردازش داده و اطلاع یابی، مدیریت اطلاعات علمی، علم سنجی  و پردازش اِگزِل و گِراف، ارتباطات و اطلاعات علمی، مهندسی سواد اطلاعاتی، مدیریت دانش، دانش پردازی، مهندسی ناوبری دانش، مهندسی علم سنجی و آنتولوژی، دانش ناوبری اطلاعات و ارتباطات.

نام جدید  جهت تصویب نهایی به شواری عالی فرهنگ انقلابی ارسال شده است. در صورت تصویب نهایی در این شورا، سازمان سنجش آموزش کشور موظف خواهد بود برای سال تحصیلی آینده با عنوان جدید یعنی "مهندسی ناوبری اطلاعات" در مقاطع مختلف تحصیلی ظرفیت اعلام نماید.

آقای دکتر مبشر دبیر شورا در مصاحبه با خبرنگار لیزنا در تاریخ 6/1/1391 بشارت دادند که در حال حاضر مشغول آماده سازی همکاران برای تصویب طرح دروس و پیدا کردن استاد برای درس های طراحی شده هستیم و امیدواریم تا مهرماه بتوانیم کلیه دانشکده های کتابداری کشور را به اساتید مجربی که بتوانند دروس جدید را ارائه نمایند مجهز نمائیم. دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی نیز موظف شده اند تا مهر ماه سال جاری گروه های کتابداری سابق خود را به سطح دانشکده مهندسی ناوبری اطلاعات ارتقاء دهند. این دانشکده ها همه گرایش های تصویب شده را با پیشوند مهندسی ارائه خواهند کرد. مانند گرايشهاي مهندسی کتابخانه های آموزشگاهی، مهندسی کتابخانه های دانشگاهی، مهندسی علمی سنجی و مهندسی دانشنامه نگاري.

بنا به گفته خبرنگار لیزنا دسترسی به اساتید عضو این شورا در حد غیر ممکن شده است. با همه تلاشی که کرده ایم نتوانسته ایم به اکثریت  این اعضاء دسترسی پیدا کنیم تا  مصاحبه ای چند جانبه ترتیب داده شود و جریان تصویب این تغییر را از زبان ایشان ثبت نمائیم. تنها نقاط تماس ما تلفن های تازه ای بود که آقای دکتر مبشر از طریق روابط عمومی در اختیار ما قرار داده اند.

یکی از اعضاء که نمی خواست نامش فاش شود به خبرنگار لیزنا گفت جلسه بسیار جنجالی بود و اگر وجود برخی از اساتید پیش کسوت که میانه ماجرا را گرفته بودند و حرمت ایشان نبود، کار به زد و خورد ختم مي شد. این عضو مؤثر شورا اعتقاد دارد که اسم انتخاب شده شاید جمیع همه مسائل حرفه نباشد و شاید جایگزین کاملی برای نام سابق نباشد ولی با استفاده از کلمه مهندسی موقعیتمان بهتر می شود و با ناوبری در واقع به همه عالم کون و مکان نیز ارتباط پیدا می کنیم.

یکی دیگر از اعضای ثابت و قديمي  شورا که به ليزنا فقط اجازه داده ابتدای نام و نام خانوادگیش را بنویسیم (ز. ر.)، به شدت مخالف بود و معتقد بود که عده ای از قبل تبانی کرده بودند و این عنوان را که بهتر است در رشته های هوا فضا و نیروی هوایی و دریایی استفاده شود به ما تحمیل کرده اند. ز. ر. معتقد است که الآن در رشته ما کارهایی فراتر از اطلاعات انجام می شود که باید در عنوان رشته آورده می شد. مانند فرا اطلاع رسانی و فرا دانش شناسی که حتی از لیست پیشنهادها هم حذف شده بود.

استاد ع. ر. دیگر عضو شورای مذکور هستند که به نام جدید تاختند و فرمودند به آقایانی که از قبل دست به یکی کرده بودند بفرمائید چرا "ناو" بری ، بیای قربون " من"  بری که بهتر است و گوشی را کوبیدند.

استاد الف. ز. ل. را با قامتی خمیده در شیرینی فروشی و بر حسب حسن تصادف دیدم. از ایشان درباره این خبر پرسیدم که شیرینی تعارفم کردند و فرمودند شیرینی بخور جانم. از ایشان پرسیدم استاد این فقط یک تغییر نام است یا واقعاً تغییر محتوايي را هم در پی خواهد داشت؟ فرمودند جانم شیرینی بخور و بگو انشاءالله. عرض کردم انشاءالله و پرسیدم استاد در به روی مطالب تازه باز خواهد شد؟ استاد فرمودند که درها و پنجره ها اگر باز بشوند ممکن است مگس بیاید تو و خودت می دانی که مگس ها  جایی برای زندگی ما نمی گذارند، و اگر خرمگسي بيايد تو كه ديگر هيچ، آنقدر صدايش بلند است كه ديگر صداي امثال بنده را هيچكس نمي شنود. می گویم استاد درست می فرمائید، در را که باز بگذارید و حتی پنجره اگر باز بماند مگس می آید. ولی اکسیژن هم می آید. برای وجود مگس هزاران راه حل هست. ولی برای نبود اکسیژن هنوز دانش بشر راه حلی پیدا نکرده است. ايشان در پاسخ فرمودند حالا مگر تنفست دچار مشکل شده پسرم  و با نگاهي عاقل اندر سفيه ادامه دادند  شیرینی بردار جانم.

استاد الف. گ. ز. ل. فرمودند هیچ جای دنیا رشته علم سنجی به عنوان یک رشته مطرح نشده و ما می توانستیم با این عنوان خود را در دنیا مطرح کنیم و اولین دانشکده علم سنجی در دنیا را به ثبت برسانیم. اما هیهات از این دسته بندی ها و از دست دادن فرصت ها.

اما استاد ت. ر. را که خبرنگار ما اتفاقی و بر سر تقاطع خیابان های فرصت و وصال ملاقات کرده بود از این عنوان به شدت دفاع کرده اند و فرموده اند که جامعه کتابداری سال ها منتظر وصال به این نقطه بودند و نباید این فرصت را از دست می داد از این پس ما هم نامی در خور شأن خود خواهیم داشت و به مردم ثابت خواهیم کرد که چرا دانشنامه نگاري مهندسی محسوب می شود. وی در پاسخ خبرنگار ما که پرسیده بود  " خُب  چرا؟" فرمودند در همه دنیا مقالات دائره المعارف ها به کهنه کارترین اساتید یک رشته سپرده می شود که با تسلط کاملی که به گوشه و کنار موضوع و رشته و حرفه دارند، مقاله ای جامع و مانع و در سطح مخاطبان آن دائره المعارف بنویسند. ما که با یک دوره ارشد نمی توانیم در همه رشته های موجود مقاله نویس دائره المعارف تربیت کنیم. لذا این که در دو سال چه تربیت می کنیم، خُب معلوم است که مهندس تربیت خواهیم کرد، و دائره المعارف مهندسی شده تولید می کنیم. دائره المعارف نویسانی که برای همه رشته ها می توانند مقاله مهندسی کنند.

خبرنگار ما که در این چند روز خواب و خوراک بر خود حرام کرده و همه وقت خود را وقف کنکاش در این موضوع کرده بود، در گزارش خود به دفتر لیزنا نوشته است، آنچنان غرقه در این موضوع هستم که تغییر عنوان رشته به خواب های من نیز سرایت کرده است. وی می نویسد دیشب در خواب نخست وزیر بزرگ ناصرالدین شاه و جانشین میرزا تقی خان امیرکبیر يعني حاج ميرزا آغاسي را  دیدم و از وی پرسیدم که حضرت  والا میرزای بزرگ می فرمائید چه می شود؟ می فرمایند هیچی، آب هم از آب تکان نمی خورد. می پرسم یعنی از چاله به چاه نمی افتیم؟ میرزا جان قربانتان گردم، اصلاً  از این چاه آبی در می آید؟ و میرزای بزرگ فرمودند، اگر آبی هم برای مملکت نشود، برای تو که نانی می شود، برو چاهت را بکن و دستمزدت را بگير، برو پسر جان کتابخانه ات را به زمين بچسبان، و ديتا ماينينگت را هوا كن،  چکار داری به این کارها.

با این سخن نقض میرزا که نتایجش را قبلاً بارها در تاریخ معاصرمان تجربه کرده ایم و با تبریک این ایام زیبای بهاری به همه ناوبران فرا اطلاعات و همینطور همه کتابداران و اطلاع رسانان عزيز ايراني این خبر را به پایان می رسانیم. لیزنا سالی یکبار بیشتر دروغ نمی گوید، آن هم به مناسبت سیزدهمین روز سال است.

سيزده  بدر   سال     دگر       با  اسم  خوب  و   تازه تر

مهندسيش درست  باشه        باقيشو  ولش  جان  پسر

سیزدهم فروردین مبارک باد. سید ابراهیم عمرانی. سردبیر لیزنا