كتاب‌هاي داخلي يارانه ندارد، بودجه تمام شد

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، در خبرها آمد كه مبلغ 20 ميليارد ريال اعتبار براي دانشجويان در خريد كتاب اختصاص يافته است و دانشجويان با ورود به پايگاه الكترونيكي كارت يارانه دانشجويي ويژه بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران قادر خواهند بود ثبت نام كرده و با پرداخت 200 هزار ريال از يارانه نمايشگاه كه معادل وجه پرداختي است برخوردار شوند. 

اما امروز بسياري از دانشجويان با مراجعه به غرفه بانك صادرات مستقر در نمايشگاه كتاب دليل عدم ثبت نام در پايگاه‌هاي مذكور را مطرح مي‌كردند. اين دانشجويان مي‌گفتند: سايت بسته و ثبت نام انجام نمي‌شود. 

فرهاد طاهرلو مسئول اداره خدمات نوين بانكي بانك صادرات در مورد فعاليت دستگاه‌هاي خودپرداز توضيحاتي داد و گفت: بانك صادرات ايران با بيش از 40 دستگاه خودپرداز و 3 هزار دستگاه پايانه فروش مشغول خدمت‌رساني به هموطنان عزيز و دانشجويان است. 

وي در مورد خدمات عرضه شده در نمايشگاه اضافه كرد: خدماتي شامل دستگاه رمزياب، بانكداري اينترنتي از آن جمله هستند كه اين امر با 50 درصد تخفيف ارائه مي‌شود، نصب نسخه همراه بانك و همچنين غرفه‌هايي در نظر گرفته شده براي افرادي كه رمز خود را فراموش كرده و يا كارتهاي آنها مصدود شده‌اند. 

علي قمري كارشناس بانك صادرات گفت: كتابهاي خارجي مشمول سوبسيد مي‌شوند چون قبلا وزارت ارشاد پول آنها را به صورت ارزي محاسبه كرده، دانشجويان مراجعه كرده و با كارت يارانه خريد كتابهاي خارجي كه از سوي ارشاد طراحي شده كتاب تهيه مي‌كنند. 

به گفته وي اين كارتهاي يارانه‌اي از اول ارديبهشت در شعب بانك صادرات ايران توزيع شده است، در حال حاضر هم تا 24 ارديبهشت توزيع خواهد شد. 

قمري ابراز داشت: اين صورت كارتها به صورت سيستمي خريداري مي‌شود و دانشجويان با مراجعه به طبقه دوم شبستان كه همان كتب خارجي است كتاب را انتخاب و با ورود به شبكه از جويا شدن اين كتاب در انبار آگاه مي‌شوند. 

وي ادامه داد: اگر كتاب مذكور در انبار موجود باشد مبلغ كتاب معين مي‌شود از اين رو به صورت سوبسيد مبلغي به بانك داده شده و تحويل حواله به انبار كتاب دريافت مي‌شود. 

به گفته وي در غير اين صورت علاقه‌مندان به خريد كتاب براي خريد بايد از طريق پايانه فروش مبلغي را پرداخت كرده و كتاب را خريداري كنند. 

اين كارشناس بانك صادرات در مورد كتابهاي داخلي گفت: كتابهاي داخلي يارانه دارد و اين يارانه كتاب تنها مشمول دانشجويايي مي‌شود كه از طريق آدرس پايگاه ثبت نام، مراجعه كرده باشند و كد رهگيري داشته باشند و يا مراجعه به شعب كارت را دريافت مي‌كنند. 

وي در مورد تخطي برخي از بانكها در ارائه اين كارتها خاطرنشان كرد: وزارت ارشاد 2 ميليارد تومان براي 100 هزار نفر دانشجو سقف تعيين كرده اما تا به امروز 110 هزار نفر در پايگاه ثبت نام كرده‌اند پس با مشاهده اين وضعيت سيستم مصدود و بسته شد. 

وي در اين راستا بيان كرد:‌ميزان 2 ميلياردي كه ارشاد اعلام كرده بود پر شد، از اين رو برخي شعب به دليل عدم كارت و اتمام بودجه كارت ارائه نمي‌كنند. 
قمري در پايان يادآور شد: البته تا روز شنبه و يكشنبه گذشته اين كارتها موجود بود اما از آن پس كارتها تمام شده و در حال حاضر سايت تعطيل است.