تحقق پشتيباني كامل از خط ‌و زبان فارسي در تلفن‌هاي هوشمند آندرويد

به گزارش لیزنا به نقل از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، اين دبيرخانه در راستاي تحقق يكي وظايف اصلي خود كه همانا توسعه خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي است، با همكاري يكي از شركت‌هاي خصوصي اقدام به انتشار كدهاي پروژه فارسي‌تل به عنوان راهنماي كاربردي براي ايجاد تغييرات در سورس كد آندرويد و افزودن پشتيباني از خط و زبان فارسي كرده است.

پس از اتمام پروژه خروجي آن مدتي به صورت آزمايشي در اختيار هموطنان ايراني قرار گرفت و اكنون كدهاي پروژه براي استفاده عموم كاربران و توليدكنندگان منتشر شده است.

تاكنون پشتيباني‌هاي كاملي از خط و زبان فارسي در تلفن‌هاي هوشمند آندرويد از سوي توليدكنندگان وجود نداشت و يا اين پشتيباني به صورت انحصاري انجام مي‌شد، اما اكنون خروجي‌هاي اين پروژه مي تواند در كنار  مخاطبين اصلي كه همانا كاربران نهايي تلفن‌همراه هستند، توسط توسعه‌دهندگان اين سيستم‌عامل و همچنين توليدكنندگان سخت‌افزار مورد استفاده قرار گيرد.

كدهاي برنامه‌هاي قبله‌نما، اوقات شرعي و تقويم فارسي‌تل به عنوان نمونه‌اي از برنامه‌هاي آندرويدي  منتشر شده است وفعاليت‌هاي انجام شده در اين پروژه و كُدهاي آن قابل استفاده در تمامي نسخه‌هاي آندرويد است.

پياده‌سازي استاندارد، دقيق و كامل شرايط محلي ايران مثل زبان و خط فارسي، تقويم هجري شمسي و پيكربندي‌هاي خاص مورد استفاده در كشور ايران از جمله اهداف جانبي است كه در اين سيستم‌عامل مورد توجه قرار گرفته است.