گوگل موتورولا را مي‌خرد

به گزارش لیزنا به نقل از همکاران سیستم، در بيانيه مشترك اين دو شركت كه در 15 اوت منتشر شد، آمده است: دليل اصلي اين خريد بهبود هر چه بيشتر وضعيت سيستم عامل اندرويد در بازار است.

 


گوگل با اين خريد بزرگ و تاريخي مي‌خواهد به دنياي سخت‌افزار وارد شود. اين خريد براي شركتي كه خود را تنها به حوزه‌ي نرم‌افزار محدود كرده بود، يك انقلاب محسوب مي‌شود.


گوگل همچنين مي‌تواند از حدود 17 هزار نوآوري ثبت شده‌ي شركت موتورولا و 7500 نوآوري ديگر اين شركت كه در مرحله ثبت اختراع هستند، به صورت انحصاري بهره‌مند شود و با اين كار وضعيت سيستم عامل اندرويد را در برابر رقبايش شركت‌هاي اپل و مايكروسافت بهبود بخشد.


اما اين خريد به احتمال زياد روي ديگر توليد‌كنندگان تلفن همراه در سطح جهان كه محصولات‌شان را تحت اندرويد وارد بازار مي‌كنند از جمله شركت‌هايي مثل اچ‌تي‌سي و سامسونگ، تأثير قابل توجهي خواهد گذاشت.


گوگل براي خريد هر سهم شركت موتورولا 40 دلار پيشنهاد كرده است. در حال حاضر هر سهم موتورولا در بازار بورس نيويورك با افزايش دو برابري حدود 39 دلار معامله مي‌شود. در حالي كه هر سهم گوگل با 1.16 درصد كاهش حدود 558 دلار خريد و فروش مي‌شود.


اين‌طور كه گوگل مي‌گويد با خريد موتورولا به همكاران تجاري اندرويد اضافه مي‌شود و علاوه بر افزايش اكوسيستم اندرويد، قدرت رقابتي گوگل هم در دنياي تلفن‌هاي همراه افزايش چشمگيري پيدا خواهد كرد.


لري پيج، مدير گوگل در اين باره گفت: ما با اين خريد از اندرويد در برابر تهديدات پروژه‌هاي غيررقابتي اپل، مايكروسافت و ديگر شركت‌ها محافظت خواهيم كرد.

گوگل چندي پيش از اتحاد شركت‌هاي اپل، مايكروسافت و اوراكل در زمينه حقوق ثبت اختراع بر ضد اندرويد خبر داده بود و از آن زمان به دنبال راهي براي كاهش اثرات منفي اين اتحاد براي سيستم عامل محبوبش مي‌گشت. او همچنين خاطر نشان كرد كه اندرويد براي ديگر توليدكنندگان همچنان قابل استفاده خواهد ماند.


گوگل در اوايل ماه ژوئيه از خبر خريد شركت در آستانه ورشكستگي نورتل كانادا توسط اپل و مايكروسافت شوكه شد، اما در اواسط ماه ژوئيه  با خريد 1000 اختراع ثبت شده از آي‌بي‌ام و انحصار استفاده از اين محصولات تا حدودي از احساس شكست رهايي يافت.


به گفته دروموند، مدير حقوقي شركت گوگل، اين قرارداد در نهايت تا پايان سال جاري ميلادي يا اوايل سال 2012 نهايي مي‌شود و گوگل از تأييد اين قرارداد توسط مقامات آمريكايي، اروپايي و ديگر كشورها اطمينان خاطر دارد.


گوگل از بهبود وضعيت بخش تجهيزات مخابراتي با اين خريد خبر داد. اما مايكل گارتنبرگ، محقق گارتنر محافظت از اندرويد را تنها خبر خوب اين خريد مي‌داند. چرا كه اين امكان وجود داشت كه در جريان پرونده حقوق ثبت اختراع، اندرويد محبوبيتش را در بازار به ناگاه از دست بدهد. البته بايد ديد گوگل بعد از نهايي شدن قرارداد، نام تجاري موتورولا را حفظ مي‌كند يا آن را تغيير مي‌دهد.