ارتقاي سطح كيفي كتابخانه‌ها اولويت جديد اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي يزد

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد، دومين گردهمايي سراسري كتابداران استان يزد در سال جاري، با سخنراني مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان در محل سالن اجتماعات امام‌زاده سيدجعفر محمد(ع) يزد برگزار شد.

محمدحسين پارسائيان در اين گردهمايي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در ديدار اخير با كتابداران سراسر كشور گفت: در بحث كتاب و كتابخواني شخصيتي فرهيخته‌تر از رهبر معظم انقلاب وجود ندارد.

وي افزود: ايشان مهم‌ترين وظيفه ما را اهتمام به كتاب دانسته‌اند و اهتمام به كتاب هم قوامش به تلاش در راه كتابخواني است.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد با  بيان اينكه كتابداران، مهندسان عرصه كتابخواني و مطالعه هستند، تصريح كرد: نفس كتابداري، يك كار انساني برجسته است چرا كه كتابدار مي‌تواند به عنوان راهنما و مرجع ساير انسان‌ها به دنياي كتاب باشد.

پارسائيان افزود: اولويت ما در زمان مديريت جديد رساندن كتابخانه‌ها به استانداردهاي لازم در كشور و ارتقاي سطح كيفي اين مكان‌هاي فرهنگي است.

وي با تأكيد بر ارتباط تنگانگ كارشناسان ستادي و كتابداران اظهار داشت: همه كارشناسان بايد حداقل هفته‌اي يك‌بار به يكي از شهرستان‌ها بروند و از نزديك با مسائل و مشكلات كتابخانه‌ها آشنا شوند.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان همچنين به تدوين نظام جامع ارزيابي در اداره كل اشاره كرد و گفت: يكي از مباحث مهمي كه در حال پيگيري است، برگزاري آزمون‌هاي جامع ويژه كتابداران است تا اين عزيزان سعي كنند همواره بروز باشند و به دانش فعلي خود اكتفا نكنند.

وي با بيان اينكه هم‌اكنون رتبه فرهنگي استان در شاخص‌هاي فرهنگي كتابخانه‌هاي كشور مطلوب نيست، خواستار تلاش جدي كارشناسان و كتابداران براي افزايش اين جايگاه در بين استان‌هاي كشور شد.

تعداد اعضاي شبكه كتابخوانان حرفه‌اي، تعداد شركت‌كنندگان در مسابقات كتابخواني مكتوب و آنلاين، برگزاري جلسات كانون‌هاي ادبي و شركت كتابداران در مسابقات كتابخواني از جمله شاخص‌هايي بود كه مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد براي ارتقاي آنها تأكيد نمود.

در ادامه اين گردهمايي، يكي از اساتيد دانشگاه در سخناني كوتاه كتابداران استان را به توجه ويژه به بحث مشاوره در كتابخانه‌ها توصيه كرد و اظهار داشت: در دين ما سفارش فراواني به كتابخواني شده است ولي خواندن هر كتابي مورد تأكيد قرار نگرفته و اين رسالت كتابدار است كه بتواند به اقشار جامعه براي مطالعه منابع مفيد مشاوره بدهد.

دكتر صحرايي افزود: اگر مراجعه افراد به كتابخانه و استفاده آنها از دانش نهفته در كتاب‌ها‌ منجر به افزايش بينش آحاد جامعه نشود، قطعاً كار ما مؤثر نبوده است.

در پايان اين گردهمايي، جمعي از كتابداران استان يزد  مشكلات و موانع مربوط به كتابخانه‌ها را با مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان در ميان گذاشتند.

در ادامه، «احسان عابدي» به عنوان كارشناس منابع اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي يزد معارفه شد. همچنين از زحمات «محسن مشايخ»، كارشناس سابق مشاركت‌ها و شهرداري‌هاي اداره كل قدرداني و «عباسعلي ياوري» به عنوان كارشناس جديد اين پست معرفي شد.