استفاده از 5 هزار نسخه کتاب خطی دیجیتالی کتابخانه مرکزی آستان قدس توسط محققان

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بیان این مطلب گفت: در همین مدت،  تصویر بیش از 600 نسخه خطی تحویل مؤسسات فرهنگی، محققان و مصححان گردیده و حدود 2200 نسخه کتب چاپ سنگی نیز مورد مطالعه نسخه شناسان ومحققان قرار گرفته است.

سید محمد رضا فاضل هاشمی بیان کرد: بیشترین تقاضای محققان نسخ خطی در حوزه فقه، اخبار، ادعيه، ادبيات، عقايد، عرفان، تاريخ، تفسير، هيات و نجوم ، پزشكي و ریاضیات می باشد.

وی با بیان اینکه  تالارمحققان منابع خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طی مدت یاد شده، بیش از 270 ساعت نیز از طریق اینترنت ، پاسخگوی محققان بوده است افزود: در این مدت  تعداد 1600 نفرمحقق ونسخه شناس از این تالار استفاده نموده اند که 860 نفر آقایان و 740 نفر را بانوان تشکیل می دهند.

فاضل هاشمی با بیان اینکه ، تالار محققان جهت استفاده فهرستنگاران، کتابشناسان، استادان، دانش پژوهان، نویسندگان و دانشجویان از تصاویر نسخه های خطی در نظر گرفته شده است، افزود: از جمله خدماتی که در این تالار به محققان ارائه می شود، استفاده از تصویرکتب خطی، اجازه مطالعه کتب چاپ سنگی و عکسی، ارائه خدمات پایگاههای اطلاعاتی تخصصی و نرم افزاری مرتبط ، معرفی محققان متقاضی به کارشناس و ارزیاب کتب خطی در جهت پاسخگویی به سؤالات آنها در زمینه کتب خطی(نسخه شناسی- کتابشناسی) و همچنین، معرفی به  استاد خوشنویس در صورت داشتن سؤال در زمينه انواع خطوط رايج در نسخه هاي خطي، می باشد.

وی همچنین از جمله محققان و پژوهشگران اين تالار از علماء و اساتيدي چون آيت الله امامي كاشاني، آيت الله واثقي، آيت الله مهدي پور، حجه الاسلام والمسلمين اشكوري، دكتر عباسي،دكتر ملك پور،دكتر رئيس السادات،دكتر خداوردي،دكتر شفيعي كدكني،دكتر آريا،استاد عالم زاده، استاد عرفانيان، استاد ناجي، استاد ساغروانيان و استاد قصابيان نام برد.

گفتنی است تالار محققان منابع خطی، واقع در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتن كتابخانه تخصصي مخطوطات و كتابخانه تخصصي اهدايي مرحوم حجه الاسلام و المسلمين دكتر فاضل مطلق يزدي، همه روزه از ساعت 7 صبح الي  18 آماده خدمات رساني به جامعه ي محققان و پژوهشگران مي باشد.