در حاشیه کنگره پنجم؛
این حرفه زنده است، شاید برخی معنای زنده بودن را نمی دانند

لیزنا؛ سید کاظم حافظیان رضوی، کتابدار: پنجمبن کنگره متخصصان علوم اطلاعات در شرایط قطع سراسری اینترنت به یمن برنامه ریزی و همت دست اندرکاران که بر  خلاف سنت دقیقه نودی در این سرزمین، بسیار خوب و موفق، به قضاوت صاحب این قلم، برگزار شد، دارای ویژگیهایی بود که به یکان یکان آن اشاره می‌کنم.

1) نشستهای پیشاکنگره با مدیریت خوب دبیران در طول مدتی چند ماهه، با شرکت فعال علاقمندان هر حوزه‌ای و با همت و تلاش دبیر علمی پرتلاش کنگره برگزار شد و مقدمات کار فراهم آمد. بحثها پیشاپیش در بوته نقد و بررسی قرار گرفت و حاصل آن مباحثات، جهت طرح در کنگره طرح، پیشنهاد و به قضاوت و نقد کمیته علمی و راهبری گذاشته شد و کمیته‌هایی که توانستند بحث خود را به سرانجامی برسانند، اجازه یافتند حاصل را در روزهای کنگره در پنلها ارائه کنند  و نتایج و جمع بندیها برای استفاده همگان آماده شد.

2) شرکت کنندگان با توجه به تنوع و گستردگی  موضوعهای مطرح شده، فرصت خوبی داشتند که دست به انتخاب مناسب و رضایت بخش بزنند و از وقت خود در دو روز کنگره استفاده کنند و با دست پر روزهای پر بار و پرخاطره‌ حرفه‌ای را به پایان برند.

3) شرکتها، انجمنها و تشکلهای حرفه‌ای و مردمی با ساماندهی مناسب در فضایی برابر و همگن فرصت معرفی کارهای خود را داشتند و مسئولین غرفه‌ها با علاقه و فراغ بال از مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان حرفه‌ای که مخاطبان اصلی آنها بودند استقبال کردند. در عین حال این فرصتی بود که شرکت کنندگان به این باور برسند که علم اطلاعات در مسیر بالندگی و ارتقاء، همپای تحولات شتابان فناوری طی طریق می‌نماید و در سکون روزگار نمی گذراند.

4) در یکی از پر شرکت کننده‌ترین نشستهاکه با عنوان تاک (تجربه‌ها و ایده‌های کتابدارانه) برگزار شد و نگارنده به عنوان یکی از اعضای پنل حضور داشتم، شاهد استقبال صاحبان ایده‌ها تجربه‌های نو در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی‌ بودم،  شوق و تسلط ارائه کنندگان نشان از اعتبار و امید آنها به توان حرفه‌ای داشت. شرکت کنندگان بزعم این قلم، با علاقه ودقت به ارائه‌ها توجه داشتند و شک ندارم در پیگیری ایده‌ها بیکار نخواهند نشست و ما در آینده نه چندان دور شاهد جوانه‌های رشد‌یابنده‌ای خواهیم بود که بذر آن در همین نشست ها پاشیده شده است.

5) شنیدن صدای حرفه مندان و اندیشه‌ورزان بین المللی که به لطف کمیته روابط بین المللی انجمن و  روابط عمومی و بین‌المللی کتابخانه ملی ایران انجام شد، جنبه مثبت دیگری از حرکت رو بسوی توسعه رشته و حرفه‌داشت و من با شنیدن نظرات و پیامهای صاحبنظران دیگر کشورهای پیشرفته جهان فرصت داشتم تا باور خود را تقویت کنم و بدانم که کتابخانه و کتابداری با قامتی استوار در طی طریق و راه سلوک خود در جهانی است که  تلاطم آن روز به روز بیشتر می شود.

6) در سر میز نهار روز دوم، خانمی به لطف، کتابی را با عنوان "آینده کتابخانه‌ها" نوشتة نیکلای مالیاروف با ترجمه سه تن از حرفه‌مندان علم اطلاعات و دانش شناسی برای فروش به من معرفی کردند و بنده فورا" نسخه ای از آن را خریداری و طبق عادت شب در منزل شروع به مطالعه آن کردم. کتابی بسیار روزآمد، چرا که برخی مثالها مربوط یه سال 2019  است. با مطالبی کاملا مربوط به حوزة کتابداری و اطلاع رسانی و محتوایی سرشار از نوآوری و پیشنهادات مناسب برای بکارگیری در کتابخانه‌ها. در عین حال نویسنده بارها در کتاب به نقش پویای کتابداران و کتابخانه‌ها در عصر دیجیتالی و الگوریتمی تاکید  می‌کند و جایگاه کتابخانه عمومی را از گذشته تا حال به عنوان عالی‌ترین پایگاه تبلیغ و آموزش دموکراسی با باوری قوی یادآور می‌شود.

این یکی از هدایای گرانسنگ بدست‌آوردة نگارنده در حاشیه کنگره پنجم است.

7)  حیف است که در پایان به مدیریت اجرایی خوب کنگره اشاره نکنم. به عنوان یک شاهد و دست اندر کار اینگونه کنگره ها، بر اساس تجربه می‌دانم چقدر برگزاری کم نقص، کار سختی است. شور و شوق گروه اجرا با مدیریت خوب دبیر اجرایی همه نشان از همتی والا در پرتو کار جمعی داشت. خسته نباشید.

8)  پوشش خوب اطلاع رسانی لیزنائی‌های عزیز، شامل آرموک، که بدون شک بدون خدمات آنها، آش پر آشپز کنگره، برگزاری‌اش اندکی کم نمک‌ می‌شد چه قبل از کنگره و چه بعد از آن جای تشکر فراوان دارد.

درپایان به عنوان قطره‌ای کوچک از اینکه فرصتی را برایم فراهم کردید که در دریای مواج غواصی کنم سپاسگزار همه عزیزان هستم.

حافظیان رضوی، سید کاظم. « این حرفه زنده است، شاید برخی معنای زنده بودن را نمی دانند ». سخن هفته لیزنا، شماره 468 ،25 آذر ۱۳۹۸