همت واحد فيلترينگ مخابرات ايران در سال جديد
به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از بخش خبر شبکه فن آوري اطلاعات ايران، تغيير صفحه پيش فرض فيلترينگ مخابراتي کاري بسيار پسنديده و آن هم در اين روزهاي اوليه سال جديد، حرکتي ستودني به شمار مي رود اما با توجه به نقصهاي متعدد که در زير به آنها اشاره مي شود، انتظار مي رود تا با همين سرعت در پياده سازي ابتکار جديد، نسبت به اصلاح مشکلات آن نيز اقدم گردد:

1- در صفحه جديد ايجاد شده، موکدا سايت تازه تاسيسي که هيچگونه فعاليت قبلي نداشته به نام MOFIDLINKS.ir تبليغ شده است!
درصورت مراجعه به سايت Alexa که با کليک روي اين لينک قابل ملاحظه است: http://www.alexa.com/siteinfo/mofidlinks.ir#trafficstats خواهيد ديد که اين وب سايت داراي هيچگونه آمار قابل توجهي که آنرا در سوابق الکسا نگهداري نمايد نيست! حال سه سئوال مطرح است: اول: اين وب سايت از کجا پيدا شده؟ دوم: دليل معرفي و لينک مستقيم به اين وب سايت و معرفي آن به عنوان مرکز پايگاههاي مفيد چيست؟ سوم: آيا نام بهتري که منطبق بر اسامي ايراني باشد جهت چنين خدماتي نميتوان استفاده نمود؟

2- با کمي کاوش از طريق سايت NIC.ir با لينک http://whois.nic.ir/WHOIS?name=mofidlinks.ir مي توان ديد که سايت فوق متعلق به شخصي به نام "majid sadeghian" است که باز نشان از بي دقتي همکاران واحد فيلترينگ مي باشد! مساله اينجاست که چرا سايتي شخصي و تازه تاسيس مي بايست اينچنين از طريق "واحد فيلترينگ مخابرات" بصورت رسمي معرفي و تبليغ گردد؟

3- با بررسي سورس کد صفحه نمايش داده شده براحتي مشخص مي شود که اين صفحه از طريق سروري به آدرس http://78.38.255.138:81 ميزباني مي شود و از طرفي با مراجعه به لينک http://whois.domaintools.com/78.38.255.138 ميتوان دريافت که اين سرور دقيقا برروي محدوده IPهاي مخابراتي ميزباني مي گردد و اين جاي بسي تقدير دارد! اما با اينحال چرا با وجود چنين امکاناتي بايد لينک به سايت فوق وجود داشته باشد؟
البته اشکال ديگري که مي توان به IPهاي خريداري شده مخابراتي وارد نمود، استفاده از ايميل yahoo به عنوان مدير فني IPهاي RIPE مي باشد! که همين با معرفي به سايتهايي جهت ميزباني ايميل ملي و تاکيد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مبني بر رواج استفاده از آن، بسيار متناقض است!!

بهرحال با تقدير از اقدام سريع واحد فيلترينگ مخابرات در تعريف صفحه جديد در سال جديد، انتظار مي رود هرچه سريعتر نسبت به رفع ابهامات فوق اقدام مناسب صورت پذيرد چرا که درغيراينصورت امکان سوء برداشت در استفاده شخصي (رانت اطلاعاتي) از سرويسهاي دولتي خواهد رفت.

[پی نوشت]
یکروز پس از انتشار این خبر آدرس IP وب سرور مخابرات به http://10.10.34.34 تغییر پیدا نمود و این تغییر به این معناست که سرور جدید فقط توسط ایرانیان (شبکه ملی) قابل دستیابی است اما در سرور قبلی امکان مشاهده صفحه اشاره شده در سراسر دنیا میسر بود!