افتتاح جامع ترین کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث

به گزارش پايگاه خبري کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ليزنا) به نقل از روزنامه قدس، كتابخانه تخصصي علوم قرآن و حديث 18 فروردين ماه، به دست آيت الله واعظ طبسي افتتتاح شد .این کتابخانه علاوه بر دارا بودن بیش از ۴۵ هزار نسخه کتاب خطی و چاپی مرتبط، بیش از ۴۰ هزار نسخه کتاب دیجیتال و نیز ۱۴ هزار ساعت فیلم و صوت را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، در آیین افتتاح این کتابخانه تخصصی در جمع مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی، کتاب را مهمترین سرمایه گذاری فرهنگی دانست. وی گفت: به نظر من در سرمایه گذاری فرهنگی هیچ اقدامی مؤثرتر از یک کتاب خوب نیست. تدوین، تهیه و تنظیم یک کتاب، مؤثرترین فعالیت فرهنگی است.

آيت الله واعظ طبسی با تأکید بر اینکه همایش ها و نمایش ها خوبند، اما هیچ گاه کارآیی و ماندگاری کتاب را ندارند، افزود: چیزی که ماندگار است و به انسانها شخصیت می دهد و به شخصیتها کمال میبخشد، مطالعه است.وی به نقش کتاب در گسترش معارف اسلامی در جهان معاصر اشاره کرد و گفت: بسیاری از کسانی که به اسلام گرویده اند، نه تحت تأثیر فعال همایش قرار گرفته اند و نه فلان نمایشگاه آنها را با حقایق اسلام آشنا کرده است. بسیاری از آنها با مطالعه کتابهای روشنگر راه حقیقت را یافته اند.
وی تصریح کرد: کتاب بهترین سرمایه گذاری فرهنگی و مؤثرترین فعالیت فرهنگی است.

آيت الله واعظ طبسی همچنين گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی باید یک کتابخانه کامل و جامع و نیز مرکز تمام علوم و دانشها و دربرگیرنده همه سلایق سیاسی و اقتصادی، همه تفسیرها و تحلیلها و همه نگاه ها و دیدگاهها باشد، همچنان که هست، و اگر غیر از این باشد، این کتابخانه جامع و کامل نیست.
وی افزود: آستان قدس رضوی کاملاً مهیاست برای اینکه کانون انتقال فرهنگ و اندیشه اسلامی باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه غیر قابل قبول است که به من مراجعه کنند و بگویند کتابی را می خواسته ایم اما در کتابخانه آستان قدس نبوده است، گفت: مسؤولان کتابخانه آستان قدس رضوی برای خرید کتبی که رساننده پیام انقلاب اسلامی است هیچ محدودیتی ندارند و امیدوارم این مهم با جدیت پیگیری شود.

وی تأکید کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با آن قدمت و با آن غنا و پشتوانه عظیم، باید سرآمد همه کتابخانه های جهان باشد، به گونه ای که هر کتابی که در جایی چاپ می شود، حتماً در این کتابخانه وجود داشته و در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.

آيت الله واعظ طبسی به حکم حضرت امام خمینی (ره) برای تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: در آن پیام روشنگر، امام راحل نخست به کتابخانه آستان قدس رضوی و اهمیت آن اشاره کرده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر جایگاه فرهنگ، به حضور جواد آرین منش نماینده مردم مشهد در جلسه اشاره کرد و گفت: این رقم ۲ هزار میلیارد ریالی که از سوی دولت برای شهر مشهد مصوب شده، اگرچه در نوع خود رقم چندان بالایی نیست، اما می تواند منشأ اثر باشد، از این رو نمایندگان استان در مجلس، باید بر اجرای آن نظارت کامل داشته باشند تا این بودجه صرف بهبود و ارتقا فرهنگ جامعه شود.

در آغاز این مراسم، محمدهادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانهها، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی گزارش کاملی از توانمندیهای کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث و نیز گزارشی از پروژه های انجام شده در بخشهای مختلف کتابخانه آستان قدس رضوی ارایه کرد.