کد خبر: 42080
تاریخ انتشار: شنبه, 11 مرداد 1399 - 10:08

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

استاندار آذربایجان‌غربی؛

کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی به ریاست محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.
کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است

به گزارش لیزنا، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در سال جاری، نهم مردادماه، به ریاست محمدمهدی شهریاری، استاندار و با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ ناصر حضرتی‌پر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی؛ محمد عابدی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری؛ هادی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری؛ مسعود مجرد، مدیرکل صدا و سیما؛ ابراهیم محمدی، مدیرکل آموزش پرورش؛ محسن حمزه لو، مدیرکل راه و شهرسازی؛ علیرضا ملامحمدی زاده، فرماندار ارومیه؛ غلامرضا عدل دوست، مشاور شهردار ارومیه؛ رسول بابازاده، نماینده اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و فاطمه مدرسی، استاد دانشگاه و عضو حقیقی انجمن در محل سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی به ارائه گزارشی از وضعیت انجمن کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: در سال 98 ،110 جلسه انجمن در شهرستانها، شهرها و بخشها برگزار شده است که بهترین وضعیت را شهرستان های ارومیه، پیرانشهر و تکاب دارند و آخرین جلسه انجمن استان در تیرماه سال 96 برگزار شده است.

خدیجه معصومی بیان کرد: با توجه به لزوم افزایش فضای کتابخانه‌ای در استان، پروژه تخریب و بازسازی 4 باب کتابخانه‌های علامه طباطبایی ارومیه، ابن سینای سردشت، علامه دهخداء میاندوآب و شهید علی علمی نقده ناقص باقی مانده است و بایستی برنامه‌ریزی جدی در این موارد صورت گیرد.

وی افزود: کتابخانه قائم(عج) ارومیه نیز به علت مشکل تملک در شرف تعطیلی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه دستگاه‌های مجری این طرح‌های عمرانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی هستند، اظهار داشت: در صورت تحقق اعتبارات تخصیص یافته، اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در آینده‌ای نه چندان دور، از کتابخانه‌های مذکور بهره‌برداری خواهد کرد.

وی همچنین در این جلسه گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در دوران شیوع کرونا بهره برده است و برنامه‌هایی متنوعی از قبیل، راه اندازی محفل ادبی هاتف، برگزاری جلسات آموزش مجازی، دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه «دور دنیا در 14 روز»، معرفی کتاب توسط کتابداران، مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم» ویژه کودکان، پویش «هر کتابدار یک کتابخوان» و مشارکت در پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه» را اجرا کرده است.

معصومی ادامه داد: «کتابخانه تابستانه»، «چهل برگ حماسه» ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس، راه‌اندازی کتابخانه سیار و پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» از جمله برنامه‌های در دست اجرای اداره کل کتابخانه‌های عمومی است.

در ادامه، محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان گفت: برای توسعه کتابخوانی، شهرداری‌ها مکلف هستند سهم  نیم درصد را پیش از پایان سال و به موقع پرداخت کنند تا در زمینه گسترش فعالیتهای کتابخوانی بیش از این خللی وارد نشود.

استاندار آذربایجان غربی؛ با تاکید بر اجرای مصوبات جلسات گذشته مبنی بر ساخت کتابخانه های عمومی جدید جهت تسهیل در دسترسی مردم تصریح کرد: در زمینه برخورداری مردم استان از کتابخانه های عمومی از میانگین کشوری عقب‌تر هستیم و جبران این موضوع به تلاشی جدی از سوی متولیان امر نیاز دارد.

وی افزود: در برخی مناطق استان مشکل خلا کتابخانه های عمومی جدی است.

شهریاری تکمیل فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه های عمومی را امری مهم در راستای زیرساخت های اجتماعی دانست و گفت: وجود کتابخانه به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک نموده و مواریث فرهنگی و دانش های نهفته و تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به آیندگان انتقال می دهد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است.

 وی همچنین از پیگیری مشکلات معیشتی کتابداران استان از طریق سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

مقام عالی استان با اشاره به ظرفیت خیرین در توسعه کتابخوانی بر ضرورت رفع موانع مشارکت جدی آنها توسط نهادهای متولی تاکید کرد.

ناصر حضرتی‌پر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث کتابخانه ها در استان مصوب شده است.

وی افزود: یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان نیز برای تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی استان در بودجه سالجاری درنظر گرفته شده است.

بررسی امکان واگذاری ساخت کتابخانه طباطبایی ارومیه به شهرداری، پیگیری پراخت به موقع نیم درصد شهرداریها توسط اداره کل امور شهری و شهرداری‌ها، تلاش برای اتمام پروژه کتابخانه‌های ابن سینای سردشت و علامه دهخدای میاندوآب توسط اداره کل راه و شهرسازی، پرداخت بدهی 4 میلیاردی شهرداری ارومیه از طریق تهاتر، پیگیری رفع مشکل کتابخانه قائم (عج) ارومیه توسط مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری و فرماندار ارومیه، پیگیری رفع موانع انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و پیگیری رفع مشکل معیشتی کتابداران توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از مصوبات این جلسه بود.