جلوگیری گمرک از ورود کتابهای مغایر با شؤونات به نمایشگاه تهران

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، اردشیر محمدی درباره برنامه گمرک برای محموله‌های ارسالی کتاب به نمایشگاه امسال تهران، گفت: اواخر سال گذشته جلسه‌‌ای میان وزارت ارشاد و همکاران بنده در گمرک برگزار شد و هماهنگی‌های لازم در این خصوص حاصل شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مناسب نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری، افزود: محموله‌های کتاب که از کشورهای دیگر ایران می‌شود، از طریق گمرک نمایشگاه ما تحت نظارت و کنترل دقیق قرار می‌گیرد و بعد از اینکه تشریفات گمرکی‌اش انجام شد، به نمایشگاه کتاب‌ ارسال می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: بعد از خاتمه نمایشگاه هم یا فرآیند ترخیص قطعی این کتاب‌ها یا برگشت آنها در گمرک انجام می‌شود.

محمدی در عین حال نسبت به ورود هر گونه کالای مغایر با ضوابط نمایشگاه کتاب تهران هشدار داد و گفت: ما در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و فقط به محموله‌هایی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند، اجازه ورود به کشور می‌دهیم.

وی افزود: گمرک از ورود هر گونه کتاب یا محصول فرهنگی به کشور که مغایر با شئونات مذهبی و فرهنگی ما باشد، جلوگیری خواهد کرد.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص احتمال تکرار مشکلات به وجود آمده در خصوص ورود کتاب‌های دانشگاهی ناشران خارجی به کشور، گفت: هماهنگی در این باره انجام شده و دیگر آن اتفاق تکرار نمی‌شود.

سال گذشته و به هنگام برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ورود چندین محموله کتاب ناشران خارجی در برخی گمرکات کشور جلوگیری به عمل آمد که مسئولان گمرک اعلام کردند چون این کتاب‌ها علمی هستند، می‌بایست وزارتخانه‌های بهداشت و علوم اجازه ترخیص آنها را صادر کنند.