آمادگی ايران براي پيوستن به قانون كپي‌رايت

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، صبح امروز (شنبه 4 ارديبهشت) نشست رسانه‌اي نخستين همايش «مالكيت هنري و ادبي و حقوق مرتبط» با حضور محمد عظيمي، رئيس همايش و معاون حقوقي و امور مجلس و استان‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

عظيمي در ابتدا با اشاره به نامگذاري سال 89 به عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف، عنوان كرد: در اين راستا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر لزوم توجه به نهايي كردن لايحه جامع مالكيت معنوي تأكيد فراواني دارند و مي‌توان برگزاري نخستين همايش مالكيت ادبي و هنري را پاسخي به اين اهتمام وزير تلقي كرد.

وي از معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضائيه، صدا و سيما و وزارت دادگستري به عنوان دستگاه‌هايي كه در برگزاري اين همايش دو روزه مشاركت دارند، ياد كرد.

عظيمي با بيان اينكه تكنولوژي‌هاي نوين، استفاده جهانيان از دانش‌هاي روزآمد را تسهيل كرده است، گفت: امروزه مي‌توان به راحتي و با بهره جستن از وب‌سايت‌ها به اطلاعات نوين و روزآمد همه نقاط جهان دسترسي پيدا كرد و به اين تعبير مي‌توان گفت كه مرزها برچيده شده است.
وي اضافه كرد: آثار هنري و ادبي نيز از اين قاعده كلي مستثي نيستند و به راحتي در معرض ديد همگان قرار مي‌گيرند و اين مسئله نگراني هايي را به وجود مي‌آورد كه سرقت آثار ادبي و هنري يكي از آنها و البته مهم‌ترين آن است.

وي با بيان اينكه وزارت ارشاد متولي حمايت از مالكيت معنوي صاحبان آثار است، خاطرنشان كرد: به همين سبب ضروري بود كه ما براي جلوگيري از بروز مشكل چاره‌انديشي كنيم و طبيعي است كه در نخستين گام به قوانين و مقررات تصويب شده رجوع كرديم.

به گفته عظيمي قانون حمايت از مالكيت معنوي صاحبان آثار هنري و ادبي مصوب سال 1348 است و اين قانون طي 39 سال گذشته مغفول واقع شده است.


وي افزود: همكاران من در معاونت حقوقي از حدود 7 ماه قبل به اين فكر افتادند كه موانع اجرايي اين قانون را برطرف كنند و با ثبت آثار هنري و ادبي مانع از تضييع حقوق صاحبان اين آثار شوند و اين همايش نيز در همين راستا و براي اطلاع رساني و نيز روشن‌تر شدن ابعاد گسترده اين قانون برگزار مي‌شود.
وي همچنين يادآور شد: پس از ثبت يك اثر هنري و ادبي خالق اثر مي‌تواند با خاطري آسوده به خلق آثار بديع و نوين بپردازد و مطمئن باشد كه در صورت بروز مشكل مورد حمايت‌هاي قانوني قرار خواهد گرفت.
عظيمي از ارسال 883 تقاضا براي ثبت آثار ادبي و هنري خبر داد و گفت: در همين راستا ما تاكنون آثار 50 تن از اين متقاضيان را از طريق معاونت‌هاي تخصصي مورد بررسي قرار داده و نتيجه را به استحضار آنها رسانده‌ايم.

وي بديع و فاخر بودن يك اثر را شرط لازم براي ثبت آن دانست و تأكيد كرد: مسئله ثبت اثر به كلي با انتشار آن متفاوت است و هيچ كس به صرف احراز شايستگي براي ثبت اثرش نمي‌تواند نسبت به انتشار آن اقدام كند.

معاون حقوقي، امور مجلس و استان‌هاي وزارت ارشاد در ادامه تصريح كرد: در همايش پيش رو ما موضوع مالكيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط با آن را با حضور شخصيت‌ها و بزرگان علمي كشور مورد بررسي قرار مي‌دهيم و اميدواريم كه بتوانيم موانع شرعي و فقهي آن را مرتفع سازيم.
وي اضافه كرد: اين همايش همچنين كشور ما را براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني كه مسئله بسيار مهم و تأثيرگذاري است، آماده مي‌كند و ما مي‌توانيم با مداقه در ديدگاه‌هاي شخصيت‌هاي علمي و هنرمندان به تدوين لايحه مناسب و كاملي برسيم.

وي با اشاره به اهميت توجه نسبت به مسائل اخلاقي در جامعه، متذكر شد: در كشوري كه پيامبر آن هدف از بعثت خودش را تكميل مكارم اخلاق معرفي مي‌كند مسئله اخلاق گرايي امر بسيار مهمي است و شايسته است كه زمينه‌هاي سرقت آثار ادبي و هنري از ميان برداشته شود.
عظيمي به رويكرد فرهنگي دولت دهم اشاره و تأكيد كرد: در اين سال ما لازم دانستيم كه به فرمايشات مقام معظم رهبري، رئيس جمهور و وزير ارشاد جامه عمل بپوشانيم و زمينه‌هاي تحرك اقتصاد فرهنگ و هنر را فراهم كنيم.

وي همچنين اظهار داشت: چشم انداز ما رسيدن به مرحله‌اي است كه با تدوين بانك جامع اطلاعات هنرمندان و آثار ادبي و هنري نسبت به مكانيزه شدن آن اقدام كنيم تا بتوانيم سرعت بيشتري به تحقق درخواست‌هاي هنرمندان، شاعران و نويسندگان ببخشيم.


در پايان اين جلسه سيدجلال دهقاني فيروزآبادي، دبير كميته علمي همايش نيز با بيان اينكه اين همايش جدا از جنبه‌هاي اجرايي، جنبه علمي مهمي نيز دارد، گفت: يكي از دلايل تأخير در اجراي قانون حمايت از مالكيت معنوي مؤلفان و مصنفان موانع فقهي و شرعي آن است كه قرار است در اين همايش آن موانع را بررسي و مرتفع سازيم.