آغاز به كار پايگاه اينترنتي كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران
به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين مراسم به قوانين كتابخانه ملي مبني بر دارا بودن حداقل مدرك كارشناسي براي استفاده ازكتابخانه ملي اشاره كرد و گفت: در ساختار كتابخانه ملي محلي براي مراجعه كودكان ونوجوانان ديده نشده بود از اين رو تصميم گرفتيم خودمان مهمان خانه‌هاي فرزندان ايران و ديگر فارسي‌زبانان جهان شويم  .

 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي تصريح كرد: با آغاز به كاركتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران ، تلاش چند ماهه بخش كودك و بخش ديجيتالكتابخانه ملي به بار نشسته است  .

مشاور فرهنگي رئيس جمهور اظهار اميدواريكرد اين بخش از كتابخانه ملي مراحل پيشرفت را هر چه زودتر بپيمايد تا امكاناتمطلوب‌تري در اختيار كودكان فارسي‌زبان جهان قرار گيرد  .

مصطفي رحماندوست مشاور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز در اين مراسم با بيان اين‌كه از 13 سال پيش آرزو داشته چنين كتابخانه‌اي در ايران فعال شود، گفت: باافتتاح اين بخش سعي داريم به كودكان هر خانه يك كتابخانه هديه دهيم.

مصطفي رحماندوست گفت: كتابخانه ملي از هر كتاب كودك و نوجواني كه درايران منتشر مي‌شود دو جلد در مخازن خود نگهداري مي‌كند كه اين كتاب‌ها در سال‌هاي گذشته بدون استفاده مانده ‌بود؛ با تلاش مسوولان كتابخانه ملي اكنون اين كتاب‌هابراي استفاده پژوهشگران بيرون آورده شده اما به دليل محدوديت سني كودكان اجازه ورودبه كتابخانه ملي را ندارند، ازاين رو تصميم به تاسيس كتابخانه ويژه كودكان ونوجوانان در فضاي وب گرفته شد.

وي با بياناين‌كه كتابخانه ملي با تاسيس بخش آنلاين كودكان و نوجوانان تلاش دارد در هرخانه يك كتابخانه داشته باشد  افزود: با استفاده از فضاي وب تمام كودكان فارسي‌زبانجهان مي‌توانند از كتاب‌هاي كودك ايراني استفاده كنند  .

مشاور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي افزود: با توجه به قانون كتاب‌هاي كودك قديمي بدون نياز به اجازه مولفان دربخش آنلاين مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما كتاب‌هاي جديد با هماهنگي ناشران ونويسندگان و با توجه به قانون حق مؤلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد  .

نويسنده اولين كتاب قصه گويي در ايران همچنين از نويسندگان كودك و نوجوان كشور خواست اجازه استفادهاز كتاب‌ هايشان را به پايگاه اينترنتي كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران بدهند .

در اين مراسم شهراماقبال‌زاده دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان نيز با اشاره به اين‌كه ممكن است در تمام خانه‌ها امكاناستفاده از كتابخانه آنلاين وجود نداشته باشد از رئيس كتابخانه ملي خواسترايزني‌هايي انجام شود كه در مدارس، ساعتي براي مطالعه آزاد و استفاده از كتابخانهآنلاين فراهم شود تا تمام كودكان ايران بتوانند در فضاي وب كتاب بخوانند  .

دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان افزود: بايد در كشور شرايطي فراهم شودكه كودكان و فرهنگ در صدر مسائل كشور قرار گيرند .

در ادامه سايت كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان با شمارش دانش آموزان حاضر در مراسم افتتاح شد و پس از آن كليپ «كتاب» توليد شده توسط مؤسسه خانه كتاب به نمايش درآمد.

عكس دسته جمعي بچه ها با نويسندگان كتاب كودك و رئيس كتابخانه ملي پايان بخش اين مراسم بود.پايگاه اينترنتي كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران به نشاني www.ketabkhanehkoodak.ir است و در آن مطالبي چون كتابخانه شخصي، گالري عكس، اخبار كتاب، كتاب‌خواني، ايران‌شناسي، كتاب‌هاي برگزيده و بچه‌ها خواندني‌ها به چشم مي‌خورد.