"کارگاه وب 2.0 : كاركرد در خدمات كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني" برگزار شد

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، "کارگاه وب 2.0: كاركرد در خدمات كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني" (Libraries and information centre Web 2.o and its application in) در ساعت 10:35 دقیقه آغاز شد.

در ابتدا احسان محمدی، مدرس کارگاه، در مورد تاریخچه ظهور اینترنت اطلاعاتی، ارائه کرد و تفاوت های میان اینترنت و وب را بیان کرد. در ادامه، به مرکز فیزیک نظری اشاره کرد که برای اولین بار در ایران به اینترنت دسترسی داشت.

محمدی در ادامه، تعریفی از وب 2.0 را ارائه کرد و گفت: وب 2.0 حاصل گسترش شبکه های مشارکتی هستند و یک رویکرد نوین در اینترنت می باشد. سپس تصریح کرد: هدف نسل اول وب ، ارتباط کامپیوترها با یکدیگر بود اما هدف وب 2.0 برقراری ارتباط میان افراد و مفاهیم است. وب 2.0 همان وب اجتماعی است، چون افراد در آن مشارکت دارند. در نسل اول وب، اسناد با هم در ارتباط بودند و حالا هدف این است که کاربران با هم در ارتباط باشند.

اهرم های تشکیل دهنده وب 2.0، مبحث بعدی این کارگاه بود که عبارتند از: داده های نسل اول اینترنت، مردم یا همان کاربران مبتنی بر خرد جمعی، خدمات.

داده ها به کمک خود مردم، خدمات جدیدی را ایجاد می کنند و شکل جدیدی از وب بوجود می آید که به آن وب 2.0 می گویند.

در ادامه به ویژگی های وب 2.0 پراخته شد:

  1. مردمی ترند
  2. سازوکار خودتأمینی محتوا در وب 2.0
  3. پویایی داده ها
  4. پول سازی با قلک آنلاین
  5. دومکراسی
  6. نسخه های همیشه بتا
  7. کاربر پسند است
  8. باعث تقویت خلاقیت می شود
  9. بیشتر امور کاربران توسط خود آنها انجام می شود

سپس محمدی به "خدمات وب 2.0 " پرداخت:

  1. وبلاگ نویسی
  2. وبلاگ نویسی خرد
  3. فولکسونومی
  4. ویدئوهای پیوسته
  5. نقشه های پیوسته
  6. آلبوم های عکس پیوسته
  7. شبکه های اجتماعی که مهمترین خدمات وب 2.0 است
  8. ویکی ها
  9. پادکست
  10. RSS
  11. اجاکس
  12. جستجوی اطلاعات که می توان از Federated search استفاده کرد
  13. Mash up

مطلب دیگری که در این کارگاه به آن پرداخته شد، وجوه تمایز وب 2.0 بود: محمل های نوین اشاعه اطلاعات خانواده ویکی/وبلاگ، اطلاعات چند رسانه ای مثل آلبوم های عکس پیوسته/توجه بیشتر به اطلاعات جغرافیایی، رویکرد نو به اشاعه اطلاعات، در نظر گرفتن کاربران به عنوان خرد واحد، کاربران به عنوان توسعه دهنده وب. جنبه اجتماعی وب 2.0 مهم است در وب 2.0 خرد جمعی اساس است و در آن تنوع ایده، عدم وابستگی، عدم تمرکز، نیاز به اظهار نظر و افزایش خلاقیت.

مبحث بعدی این کارگاه، جنبه های تجاری وب 2.0 بود که برای تاجران (Business man)   فرمول:

هوش اجتماعی + نقد و نظر+ نشانه گذاری های اجتماعی = تجارت موفق پیشنهاد شده که ارمغان وب 2.0 است.

در ادامه تعاریفی از وب ابري، وب شفاف ارائه شد و تمایز بین وب، وب 1.0 و وب 2.0 تبیین شد.

مبحث پایانی این کارگاه به کاربرد وب 2.0 در کتابخانه ها بود. استفاده از وب 2.0 در کتابخانه ها سبب ایجاد کتابخانه 2.0 می شود و خدمات این کتابخانه ها دستخوش تغییر می شوند. فهرست پیوسته 2.0 یکی از این خدمات است. در این کتابخانه ها وظایف کتابداران نیز دچار تحول می شود که باید با خدمات وب 2.0 آشنا شوند.

در پایان دو نفر از شرکت کنندگان سوالاتی پرسیدند که:

1. کدام کتابخانه ها هستند که بهترین خدمات را ارائه می دهند؟

محمدی در پاسخ گفت: جواب قطعی در این زمینه وجود ندارد و هر کس از دیدگاه خود پاسخ می دهد مثلا در کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاهی که رتبه بالاتری دارد، خدمات ارائه شده در آن کتابخانه دانشگاهی نیز به مراتب کیفیت بالاتری دارد.

2. آیا خدماتی که معرفی شد، در کتابخانه ملی ایران استفاده می شود؟

محمدی گفت: در حال حاضر خیر. ولی در بخش خدمات مرجع، از سرویس پست الکترونیکی استفاده می شود.

ویژگی این کارگاه مشارکت حضار در مباحث کارگاه بود. مدرس از طریق پرسش و پاسخ و تبادل، نظرات شرکت کنندگان را در مباحث مطرح شده دریافت می کرد.

این کارگاه در ساعت 12:30 به کار خود پایان داد و شرکت کنندگان گواهینامه های شرکت در کارگاه که با همکاری خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و اتحادیه انجمن های علمی – دانشجویی کتابداری (ادکا) صادر شده بود؛ دریافت کردند.

شایان ذکر است هر روز از ساعت 10 تا 12:30 یک کارگاه تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی  با همکاری خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری (ادکا) در مصلی، زيرزمين شبستان، سالن فعاليت­هاي جنبي، سراي اهل قلم، كارنامه نشر برگزار می شود.

گزارشگر: رفعت باباجانی