گزارش همایش دو روزه آرشیو برای همه

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، در روز اول همایش، پس از تلاوت آیات قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، و اعلام برنامه توسط مجری همایش،علی اکبر اشعری، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ،در زمینه تاریخچه ایجاد سازمان اسناد، و  نیز لزوم توسعه الکترونیکی سازی اسناد به ایراد سخنرانی پرداخت.

سپس دکتر امير مسعود شهرام نیا، معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی  جمهوری اسلامی ایران پس از خیرمقدم به حضار، درمورد برنامه های آتی سازمان اسناد توضیح داد.

وی در ادامه از همکاری سازمان اسناد ملی ایران با کشورهای خارجی مثل اتریش برای گردآوری اسناد مربوط به اشغال ایران توسط متفقین در سال 1320 خبر داد و بر رقمی سازی اسناد تاکید نمود و اشاره کرد که برای استادان و محققان امکاناتی درحال ایجاد و گسترش است.

دکتر محمدباقر خرمشاد، معاونت آموزش و پژوهش وزارت امورخارجه، طی سخنانی از تشکیل این همایش و تاکید بر سند پژوهی ابراز خرسندی نمود. ابتلای ساختار پژوهشی به استفاده از منابع دست سوم و دوم و منابعی که بیگانگان درمورد کشور تهیه کردند از جمله مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

در ادامه همایش، از نمایندگان دستگاههای برتر در زمینه آرشیو و مرکز اسناد قدردانی شد.

همچنین در این مراسم، از دکتر محمد حسن گنجی به عنوان اهداکننده اسناد به سازمان اسناد ملی ایران قدردانی به عمل آمد.

پس از استراحت و پذیرایی، نوبت به ارائه مقالات رسید. در روز اول، طی سه نشست، یازده مقاله ارائه شد.

در نشست اول، تاکید بر تشکیل انجمن آرشیوی و انجمن دوستداران آرشیو بود. در نشست دوم، در مورد جنبه های تحت وب آرشیو به ویژه وب 2 بحث شد. در نشست سوم، در زمینه آموزش آرشیو و نیز مدیریت مراکز اسناد مقالاتی ارائه گردید.

دکتر فریبرز خسروی، در روز اول همایش طی سخنانی بیان نمود که باید به سوی استاندارد سازی نرم افزارهای مستقر در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی حرکت کرد. وی افزود : با این سیستم نمی توانیم مدارک وبی را حفظ کنیم. چون به این ترتیب بسیاری از اسناد برای نسل آینده در دسترس نخواهد بود.

در دومین روز همایش، 12 مقاله ارائه شد.

در نشست اول، بر حفظ و نگهداری منابع آرشیوی و ایمنی ساختمان آرشیو تاکید شد.

در نشست دوم، مسائل مربوط به سازماندهی مواد آرشیوی و استانداردهای مربوط به این حیطه بررسی شد.

در نشست سوم، رقمی سازی آرشیوها و فراداده ها در آرشیو به چالش کشیده شد.

در نهایت در نشست چهارم، درباره اسناد الکترونیک و سازمانهای دولتی و نیز اخلاق حرفه ای آرشیویست، بحث به میان آمد.

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، در روز دوم همایش از تصویب شدن دوره  کارشناسی ارشد رشته مطالعات آرشیوی، خبر داد و بیان داشت به زودی نسبت به گرفتن دانشجو اقدام می شود.

وی همچنین در سخنرانی خود بیان کرد که آرشیو نه کتابداری است و نه تاریخ و نه سندپژوهی و نه علوم اداری و نه هیچ علم دیگری، آرشیو، آرشیو است. همه منابع را نیاز دارد تا از سندی که امروز تولید می شود، چندین سال دیگر بهره برداری کند.

در پایان، دکتر مهدی حجت، دبیر علمی همایش به جمع بندی مطالب مطرح شده در همایش و پاسخ به سوالات حضار پرداخت و از ارائه مقالات به روز، ابراز خرسندی نمود.

این همایش دوروزه در ساعت 17 ، 16 اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.