کد خبر: 42688
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 آبان 1399 - 13:01

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

تجلیل از خادمان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در خوزستان

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از کتابداران و خادمان این حوزه تجلیل شد.
تجلیل از خادمان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در خوزستان

به گزارش لیزنا،  به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از کتابداران و خادمان کتاب خوانی خوزستان تجلیل شد.

 غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در آیین تجلیل از کتابداران و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: تبیین اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و کتاب برای خانواده ها بسیار مهم و ارزشمند است.

وی افزود: خانواده هایی که به کتاب و کتابخوانی اهمیت می دهند، فرزندان آن ها نیز به همان اندازه به کتاب و کتابخوانی علاقه پیدا کرده و در این مسیر حرکت می کنند.

 استاندار خوزستان و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: ما باید این بحث را برای خانواده ها تبیین کنیم و خانواده ها را به کتاب و کتابخوانی ترغیب و تشویق کنیم که در این مسیر حرکت کنند.

شریعتی گفت: متاسفانه یکی از آفت های جامعه ما کتاب گریزی است و از مدیران دستگاه های فرهنگی انتظار داریم که علل و عوامل این پدیده را واکاوی و بررسی کنند و پیشنهاد و راهکارهای عملی را به ما ارائه دهند تا ما آن ها را در برنامه های کاری، مدیریتی و سیاست گذاری اعمال کنیم و با این حرکت، کتاب گریزی را پایین بیاوریم. افزایش سرانه مطالعه یکی از راه های برون رفت از این آسیب است، هرچه سرانه مطالعه بالاتر رود از پیچیدگی های کاذب و التهابات روحی جامعه کاسته و قدمی موثر در جهت دانایی محوری برداشته می شود.

 استاندار خوزستان و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان با اشاره به شعار هفته کتاب سال جاری «دانایی و مانایی» آن را شعاری قابل قبول دانست و گفت: هر کس داناتر است حتما ماندگارتر است و در این مسیر پر جنب و جوش دنیای طبیعی می تواند خود را اثربخش تر کند.

 شریعتی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نقش دانایی در مقابله با این بیماری، افزود: کشورهایی که داناتر بودند در مسیر کنترل و مدیریت و درمان و پیشگیری و تشخیص بیماری کرونا حرکت ها و قدم های سریع تری برداشتند و برای مقابله با کرونا ویروس و ساخت واکسن و داروی آن توفیقات قابل ملاحظه تری را کسب کردند.

 استاندار خوزستان و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، تأکید کرد: لازم است از سامانه «شاد» برای ترویج کتاب و کتابخوانی کمک گرفته شود و ادارات کل کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش خوزستان حتما باید در این زمینه جلسات مشترکی داشته باشند و از این ظرفیت استفاده کند.

 شریعتی افزود: شهرداران باید به تعهدات خود در حوزه کتاب و کتابخوانی عمل و سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: شایسته است کتابداران در قامت معرفی اندیشه و پل ارتباطی موثری در افزایش سرانه مطالعه در جامعه باشند. حالا که بحث کرونا پیش آمده است سعی کنید، فهم محوری و دانایی محوری را جایگزین نمره محوری و محفوظات محوری قرار دهید.

گفتنی است، در پایان از برترین های حوزه کتابخانه های عمومی خوزستان تقدیر شد. در بخش کتابداران برتر در حوزه فعالیت های ترویجی، لیلا عیدی، کتابدار برتر از کتابخانه عمومی شهدای اندیمشک؛ معصومه خاکی زاده، کتابدار برتر از کتابخانه عمومی ابوذر شوش معرفی شدند. همچنین از مژگان خدابخشی، در بخش صفحه مجازی برتر کتابخانه عمومی شهدای دهدز ایذه؛ زینب خاکی زاده، کتابخوان برتر از کتابخانه عمومی ابوذر شوش و کتابداران کتابخانه مرکزی خوزستان(مریم نوری، راضیه خلف آبادی، نغمه میلانی، معصومه خادمی زاده) تجلیل شد.

در بخش انجمن های برتر کتابخانه های عمومی خوزستان نیز از عدنان غزی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شوش؛ سید مهران رفیعی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی امیدیه؛ عبدالرضا احسانی نیا، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی گتوند و پیمان جهانگیری، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی اندیمشک تقدیر شد.

 ر