شبکه ملی توزیع خودکار کتاب در کشور ایجاد می‌شود

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)به نقل از خبرگزاری مهر،محمد علی خطیبی با اعلام این خبر گفت: با توسعه این دستگاهها در سراسر کشور یک شبکه ملی توزیع خودکار فروش کتاب و محصولات فرهنگی در کشور ایجاد می کنیم.

وی افزود: نصب این دستگاهها نه به معنای حذف فروشنده کتاب و جایگزینی برای آن بلکه به منظور توسعه فروشگاهها و ویترین کتاب در کشور صورت می گیرد. ضمن اینکه این طرح به رشد اقتصادی در حوزه نشر نیز کمک شایانی می کند.

خطیبی در ادامه گفت: ایجاد امکان دسترسی شهروندان ایرانی به این دستگاهها گام موثری در ارائه محصولات فرهنگی به مردم است و ما بنا داریم این دستگاهها را به صورت شبکه ای در تهران و در سایر شهرستانها گسترش دهیم.

مدیر عامل شرکت الکترونیک ایران با اعلام آمادگی  این شرکت  برای همکاری با ناشران داخلی در زمینه توسعه این شبکه گفت: طرح نصب این دستگاه های خودکار فروش کتاب را در ابتدا به صورت پایلوت با همکاری انتشارات سوره مهر شروع کردیم و از ریاست سازمان تبلیغات اسلامی  تا زیر مجموعه‌های این سازمان کمک‌های خوبی برای پیشبرد طرح صورت گرفت.

وی عنوان کرد: استفاده از این دستگاه‌ها برای عرضه محصولات فرهنگی تنها در چند کشور نادر دنیا از جمله ایران شروع شده است و ما با همکاری انتشارات سوره مهر تا پایان خرداد ماه شبکه‌ای مشتمل بر26 دستگاه خودکارفروش کتاب را در اماکن عمومی و مراکز دانشگاهی سطح شهر تهران نصب خواهیم کرد.

خطیبی همچنین از ایجاد شبکه ملی توزیع خودکار کتاب در کشور خبر داد و افزود: در فاز پایلوت مراحل توسعه این طرح کاملا طی می شود تا بتوانیم این طرح را در سراسر کشور توسعه دهیم و یک شبکه ملی توزیع خودکار کتاب و محصولات فرهنگی ایجاد کنیم.

مدیر شرکت نشر الکترونیک تصریح کرد: همانطور که سایر فناوری های تکنولوژی در کشور ما رشد چشمگیری داشت. پیش‌بینی می‌کنیم این طرح نیز جایگاه مناسب خود را به زودی در جامعه پیدا می کند، مشروط بر آنکه  رسانه ها و فعالان حوزه نشر با پشتیبانی از این طرح، فرهنگ استفاده از این دستگاهها را در جامعه نهادینه کنند.