پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره های آموزشی کوتاه مدت برگزار می کند

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران 18 دوره متفاوت آموزشی کوتاه مدت را از تاریخ 23 اردیبهشت  تا 31 شهریور1389 برگزار می نماید.

این دوره های آموزشی به شرح زیر برگزار می شود:

1.آشنايي با اصول و مباني پژوهشهاي کيفي / مدرس: دکتر یزدان منصوریان.

هدف: معرفي مباني نظري و اصول عملي روشهاي پژوهش كيفي، معرفي روشهاي اصلي پژوهش كيفي (پديدار شناسي،اقدام پژوهي،قوم نگاري، تحليل گفتمان) با تكيه بر گراندد تئوري(Grounded Theory ) مقايسه رويكرد كمي و كيفي در پژوهش بررسي منابع و روشهاي گرد آوري داده، نمونه گيري، اعتبار سنجي‌ابزار گردآوري و تحليل داده ها و فرايند تدوين نظريه در روش كيفي.

زمان برگزاری: 3 تیر 1389

هزینه: 800,000 ریال

2. آشنايي با پديده وب پنهان و تئوري پنهاني اطلاعات در وب/ مدرس: دکتر یزدان منصوریان.

هدف: آشنا كردن شركت كنندگان با پديده وب پنهان/ تبيين دلايل پنهاني اطلاعات در محيط وب و معرفي تئوري سطح ناپيدايي اطلاعات/ آشنايي با چگونگي افزايش سطح دسترس پذيري اطلاعات/     آشنايي با شيوه هاي پيشرفته جستجو در وب

زمان برگزاری: 20 خرداد 1389

هزینه: 800,000 ریال

3. آشنایی با فناوری های نوپدید در کتابخانه ها (جدید)/ مدرس: مهندس عمار جلالی منش

هدف: با توجه به اینکه با ظهور عصر فناوری اطلاعات کتابخانه‌ها ناگزیر به تغییر و حرکت به سمت دنیای دیجیتال شده‌اند، اطلاع از فناوری‌ها و ابزارهایی که کتابخانه‌ها را در این راستا کمک کرده و این فرایند را تسهیل می‌کند بسیار ضروری به نظر می‌رسد. هدف از این دوره آشنایی شرکت‌کنندگان با فناوری‌های نوظهور (خاصه در حوزه فناوری اطلاعات) در کتابخانه‌هاست. شرکت‌کنندگان پس اتمام این دوره با این فناوری‌ها آشنا شده و توانایی انتخاب و استفاده از آنها را با توجه به نیازها و برنامه‌های کتابخانه خود بدست خواهند آورد. همچنین شرکت‌کنندگان مهارت به‌روز نگه‌داشتن دانش خود در این حوزه را نیز کسب خواهند کرد.

زمان های برگزاری: 6 خرداد، 10 تیر، 14 مرداد، 29 شهریور 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

4. آشنایی با مفاهیم، ساختار و نحوه ایجاد کتابخانه های دیجیتال (پیشرفته)(جدید) / مدرس: دکتر مهدی علیپور حافظی

هدف: ایجاد نرم ­افزار کتابخانه دیجیتال/معماری کتابخانه ­های دیجیتال/فرآیند تولید یک منبع دیجیتال و استفاده از آن در کتابخانه دیجیتال/تبدیل استانداردهای کتابخانه ­های دیجیتال به یکدیگر

زمان های برگزاری: 7 مرداد و 31 شهریور 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

5. آشنایی با مفاهیم،ساختار و نحوه ایجاد کتابخانه های دیجیتال(مقدماتی) / مدرس: دکتر مهدی علیپور حافظی

هدف:  آشنایی با مفاهیم، ساختار و عملکرد کتابخانه های دیجیتال/ آشنایی با نحوه ایجاد کتابخانه­ های دیجیتال(محتوا نرم افزار و خدمات)/ آشنایی با انواع معماری کتابخانه های دیجیتال

زمان های برگزاری: 25 خرداد و 24 تیر 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

6. آشنایی با نشر الکترونیکی/ مدرس: محمود بابایی

هدف: آشنایی با فناوریهای نوین نشر الکترونیکی/آشنایی با نرم افزارهای رایانه ای نشر در محیطOnline و Offline/ کسب مهارت در تولید محتوای الکترونیکی در نشر محیط وب

زمان های برگزاری: 12 خرداد و 22 شهریور 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

7. آشنایی مقدماتی با نرم افزار تحلیل داده های کیفی (Nvivo)((جدید)/مدرس: دکتر شهرام صدقی

هدف:  آشنا سازی مقدماتی با نرم افزار NVivo  و نحوه بکارگیری از این نرم افزار برای تحلیل داده های کیفی است. انتظار می رود شرکت کنندگان در دوره بتوانند ضمن استفاده از این نرم افزار جهت تحلیل داده های کیفی از قابلیت های دیگر این برنامه نیز آگاهی پیدا کنند. همچنین شرکت کنندگان بتوانند با استفاده از این برنامه به طور قابل ملاحظه ای در وقت و هزینه های صرف شده در پژوهش صرفه جویی نمایند و نسبت به مزایای استفاده از این نرم افزار برای تحلیل داده های کیفی آگاه شوند.

زمان های برگزاری: 11 خرداد و 30 شهریور 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

8. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها/ مدرس: مریم ناخدا

هدف: در این دوره شرکت کنندگان ضمن آشنایی با مفاهیم کیفیت،ارزیابی عملکرد، رضایت مشتری، کیفیت خدمت و مدل های سنجش کیفیت خدمات، چگونگی ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه را با رویکرد مشتری محوری فرا می‌گیرند و در نهایت به طور عملی با استفاده از یک نمونه واقعی، با شیوه استخراج داده‌ها و تحلیل یافته‌ها آشنا می‌شوند.

زمان های برگزاری: 31 خرداد،  26تیر، و 11 مرداد 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

9. استراتژی جستجو و دستیابی به اطلاعات در اینترنت/ مدرس: مصطفی انوشه

هدف: آشنایی با انواع جستجو گرها معرفی برترین جستجوگرها در زمینه های مختلف عملگرهای جستجو ابزارهای جستجو در اینترنت استراتژی و فرآیند  یک جستجوخوب جستجوگرهای منابع علمی و مقالات پیدا کردن فایلهای خاص مثل کتابها و ... اعتبار سنجی نتایج جستجو معرفی نسل جدید جستجوگرها

زمان های برگزاری: 26 اردیبهشت، 29 خرداد، 16 مرداد، و 21 شهریور 1389

هزینه: 800,000 ریال

10. اصول و مبانی نگارش علمی: مهارتهای مقاله نویسی/ مدرس: دکتر یزدان منصوریان

هدف:  ارتقاء مهارتهای شرکت کنندگان در تدوین مقاله نویسی و اهمیت مقاله های علمی در فرایند تولید علم، معرفی روشهای تدوین ساختار مقاله های علمی و مولفه های سازنده آن، تکنیک نگارش آزاد و چگونگی کسب عادت به نوشتن، مرور شیوه های صحیح استناد دهی به منابع علمی چاپی و الکترونیکی، آموزش روشهای موثر مکاتبه با مجله های علمی بین المللی، معرفی انواع چکیده های علمی با تاکید بر چکیده ساختار یافته، معرفی انواع چکیده های علمی با تاکید بر چکیده ساختار یافته، آشنایی با نظام رتبه بندی ISI و اصول امتیازدهی به مجله‌های علمی، معرفی موسسه ISI و تبیین اهمیت آن در روند انتشارات و مبادلات علمی جهان، چگونگی اعتبار سنجی منابع اطلاعاتی برگرفته از وب

زمان های برگزاری: 23 اردیبهشت، 27 خرداد، 9 تیر 1389

هزینه: 800,000 ریال

11. برنامه ريزي فناوري اطلاعات براي كتابخانه‌ها/ مدرس: مهندس عمار جلالی منش

هدف:  ايجاد مهارت در تدوين برنامه فناوري اطلاعات براي كتابخانه‌ها /طراحي ساختار تيم اجرايي برنامه فناوري اطلاعات براي كتابخانه‌ها / تحليل محيطي كتابخانه‌ها / آشنايي با فناوريهاي كاربردي در كتابخانه‌ها - روزآمدسازي برنامه فناوري اطلاعات کتابخانه‌ها /تدوين برنامه فناوري اطلاعات كتابخانه‌ها با استفاده از فناوري اطلاعات

زمان برگزاری:10 تیر 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

12. خلاقیت و مهارتهای حل مسئله(ویژه کارشناسان و متخصصان اطلاع رسانی)(جدید)/ مدرس: دکتر محمد ابوئی اردکان

هدف: تصمیم گیری را به درستی کانون وظایف مدیریت دانسته اند. بخش عمده ای از تصمیم گیری مدیران معطوف به حل مسائل سازمانی است. این مسائل اعم از مشکلاتی که باید برطرف شوند و یا وضعیت هایی که باید به سمت بهبود یا تعادل حرکت کنند، می باشند. طی کردن یک فرایند حل مسئله اثربخش و مفید در سازمان نیازمند تعادل مدیران سطوح مختلف و کارشناسان است. از اینرو، حل مسئله را باید یکی از مهم ترین عرصه های آموزشی در تمامی سطوح سازمان های امروزی دانست. در کارگاه حاضر ضمن معرفی مفاهیم پایه ای فرایند حل مسئله، روش های فنون حل مسئله به دو شکل تحلیلی و خلاقه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در کنار مباحث نظری تلاش خواهد شد تا برخی از این روش ها برای حل مسائل واقعی سازمان های اطلاع رسانی به صورت مشارکتی در کلاس مورد استفاده قرار گیرند.

زمان های برگزاری: 19 خرداد، 22 تیر، و 9 مرداد 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

13. سواد اطلاعاتی پیشرفته( ویژه گروه علوم انسانی)/ مدرس: دکتر یزدان منصوریان

هدف: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی آشناسازی اعضاء هیات علمی و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی (از جمله تاریخ، جغرافی، علوم تربیتی، مدیریت، علوم اجتماعی، روانشناسی و ... ) با مفاهیم پایه در مورد سواد اطلاعاتی و کاربردهای خاص آن در زمینه رشته تحصیلی آنان می باشد. گرچه در این دوره بحث اولیه بر اساس تعریف  سواد اطلاعاتی و مولفه‌های آن  شکل می‌گیرد اما  تاکید ویژه این دوره بر منابع علمی موجود در علوم انسانی و رشته‌های وابسته به آن می‌باشد.  هدف از این شیوه فراهم آوردن امکان آشنایی شرکت‌کنندگان با مباحثی است که بیشتر جنبه کاربردی داشته باشد و در عین حال با زمینه‌های تحصیلی و کاری آنان نیز همخوانی بیشتری داشته باشد.

زمان برگزاری: 16 تیر 1389

هزینه: 800,000 ریال

14. شیوه‌های تولید و چاپ مقاله‌های علمی در مجله‌های آی.اِس.آی(ISI)/ مدرس: دکتر حمیدرضا جمالی

هدف: آشنا ساختن شرکت کنندگان با اصول و شیوه های نگارش مقالات علمی به ویژه مقالات انگلیسی زبان برای مجلات آی اس آی است. فراگیران در این کارگاه ضمن آشنایی با ساختار یک مقاله علمی و مبانی نظری و عملی چگونگی نگارش بخش‌ها و قسمتهای مختلف مقاله، با فرایند انتشار مقاله در مجلات آی اس آی نیز آشنا می‌شوند. نکاتی که می تواند شانس پذیرش و انتشار مقاله در مجلات آی اس آی را افزایش دهد، آشنایی به نکات و ظرایف فرایند داوری و ارتباط با ویراستار نیز از مباحث مطرح در این کارگاه است.

زمان های برگزاری: 4 خرداد و 12 مرداد 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

15. مباني استناد در نوشته‌هاي علمي بر اساس شيوه‌نامه ايران/ مدرس: فخرالسادات محمدی

هدف: هدف از برگزاري دوره: 1. آشنايي با موضوع استناد دهي علمي و اهميت آن 2. معرفي شيوه‌نامه ايران 3. تهيه فهرست منابع با استفاده از شيوه‌نامه ايران 4.استناد درون متني با استفاده از شيوه‌نامه ايران 5. استناد دهي به منابع اطلاعاتي رايج بر اساس شيوه‌نامه ايران 6. استناد دهي به منابع اطلاعاتي به كمك نرم افزار اندنوت(نسخه 12)

زمان های برگزاری: 26 خرداد و 31 تیر 1389

هزینه: 800,000 ریال

16. مجلات الکترونیکی رایگان: اهمیت، مزایا، معایب (ویژه غیرکتابداران)/ مدرس: امیررضا اصنافی

هدف: -اهداف اختصاصی : آشنایی با مفهوم دسترسی رایگان به اطلاعات آشنایی با مجلات الکترونیکی رایگان شیوه ارزیابی این مجلات به کارگیری آنها در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی

زمان های برگزاری: 19 مرداد و 29 تیر 1389

هزینه: 800,000 ریال

17. مدیریت اطلاعات علمی با استفاده از نرم افزار اندنوت (End Note13)/ مدرس: دکتر حمیدرضا جمالی

هدف: یادگیری علمی نحوه استفاده از نرم افزار اندنوت برای یادداشت برداری (فیش برداری) مدیریت اطلاعات کتابشناختی، ایجاد بانک اطلاعات کتابشناختی و مدیریت و قالب بندی استنادها در نگارش متون علمی (مقاله، پایان نامه و غیره) است. همچنین کارگاه فراگیران را با مبانی استناد دادن و مدیریت اطلاعات کتابشناختی و یادداشت برداری آشنا می کند.

زمان های برگزاری: 14 تیر و 3 مرداد 1389

هزینه: 1,000,000 ریال

18. نگارش و طراحی پوستر برای ارائه در کنفرانسهای علمی/ مدرس: دکتر حمیدرضا جمالی

هدف: پوسترهای علمی ارائه شده در همایش‌ها و سمینارهای بین‌المللی همانند مقالات کنفرانسها و مجلات از اهمیت ویژه‌ای به عنوان یکی از شیوه‌های تثبیت شده برقراری ارتباط علمی برخوردارند. هدف از این کارگاه آشنایی فراگیران با مبانی نظری و عملی طراحی، نگارش و ارائه یک پوستر برای ارائه در سمینارها و همایش‌های علمی بین المللی است.

زمان های برگزاری: 18 خرداد و 21 تیر 1389

هزینه: 700,000 ریال

ثبت نام در این دوره های آموزشی به صورت الکترونیکی انجام می شود علاقه مندان برای شرکت در هریک از دوره ها، مبلغ مورد نظر را به شماره حساب سیبا 2172219001005 بانک ملی شعبه دانشگاه تهران کد 87 بنام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران واریز نموده و شماره فیش پرداختی و مشخصات بانک را در محل خواسته شده وارد نمایند و یا در صورت داشتن مجوز، شماره ی آن را در فرم ثبت نام وارد نمایند.

لازم به ذکر است ظرفیت هریک از این دوره ها 20 نفر است و محل برگزاری آنها، مدیریت آموزش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران می باشد. شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی از تسهیلات ویژه ای برخوردار خواهند شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.