برنامه‌هاي روز جهاني كودك و اهداي جايزه «آستريد ليندگرن»

 

 فردا اول ژوئن است. روزي كه در بسياري از كشورهاي جهان به عنوان روز جهاني كودك جشن گرفته مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس International Children`s Day يا روز بين‌المللي كودك نامي است كه براي اين روز در نظر گرفته‌اند تا تفاوت آن با روز جهاني كودك يا Universal Children`s Day كه هر سال در 20 نوامبر جشن گرفته مي شود، روشن باشد.

اگر در اينترنت روز جهاني كودك را جستجو كنيم، بيشتر به تاريخ 20 نوامبر بر مي‌خوريم. سازمان ملل و يونيسف صندوق كودكان سازمان ملل نيز اين روز را كه همزمان با تصويب پيمان نامه جهاني حقوق كودك است به عنوان روز جهاني كودك جشن مي‌گيرند.


با اين حال، بر اساس يك سنت كهن، هر سال در بسياري از كشورهاي جهان يكم ژوئن به عنوان روز جهاني كودك گرامي داشته مي‌شود. در اين مناسبت بين‌المللي، امسال، بر اساس آمارهاي جهاني، ميليون‌‌ها كودك در گوشه‌هاي دور افتاده‌اي از جهان تا شهرهاي بزرگ با انواع مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنند.


هر سال نزديك به 10 ميليون كودك زير 5 سال با دلايل قابل پيشگيري مانند بيماري‌ها و دسترسي نداشتن به امكانات ساده بهداشتي و مواد غذايي جان خود را از دست مي‌دهند.


امسال در بسياري از كشورها براي بزرگ داشت كودكان در اين روز برنامه‌هايي تدارك ديده شده است. در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان، امسال در روز جهاني كودك، جشنواره بين‌المللي هنر براي كودكان برگزار مي‌شود. اين جشنواره «كره شادي‌ها» نام دارد و درآمد حاصل از فروش كارهاي هنري به نمايش درآمده براي كمك به كودكان مبتلا به بيماري‌هاي دشوار هزينه مي‌شود.


دولت پاكستان هم به مناسبت روز جهاني كودك 300 نسخه از دو عنوان كتاب افسانه‌هاي پاكستاني را به كتابخانه ملي كشور ويتنام اهدا كرده تا در كتابخانه‌هاي كودكان اين كشور پخش شود و كودكان ويتنامي را با دنياي كودكان پاكستان آشنا كند.


برخي از كشورهاي آفريقايي نيز براي روز جهاني كودك برنامه‌هايي تدارك ديده‌اند. در آنگولا يك گردهمايي ملي در ارتباط با مبارزه با خشونت عليه كودكان برگزار مي‌شود و كوشش‌هاي دولت اين كشور براي به اجرا گذاشتن قانون هاي حفاظت از حقوق كودكان بررسي مي‌شود.


در چين هم برنامه‌هاي متنوعي به صورت ملي و محلي براي بزرگداشت روز جهاني كودك برگزار مي‌شود. بيشتر از 460 كودك در اين روز با اسباب بازي‌ها و كتاب‌هاي خود به مهد آمده‌اند تا آن‌ها را در نمايشگاه اسباب بازي، با ابزار بازي و كتاب‌هاي خوانده شده دوستانشان جا به جا كنند. دست اندركاران اين نمايشگاه اميدوارند كودكان با جابه جا كردن اسباب بازي‌هاي خود با اسباب بازي هاي دوستانشان با به كارگيري شيوه‌هاي توسعه پايدار و حفظ محيط زيست بيشتر آشنا شوند.


اما يكي از برنامه‌هاي مهم جهاني در اين روز، برگزاري مراسم اهداي گران‌ترين جايزه بين‌المللي ادبيات كودك جهان، جايزه يادبود آستريد ليندگرن در اين روز است.


در مراسمي رسمي كه در اين روز در سالن كنسرت استكهلم پايتخت سوئد برگزار مي‌شود، كيتي كروسر، برنده امسال جايزه آستريد ليندگرن، جايزه خود به ارزش 490 هزار دلار را از دست ملكه سوئد دريافت مي‌كند.