زندگی در خانه ای پر از کتاب کودکان را به تحصیل مشتاق تر می کند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از کتابک، بر اساس پژوهشی مشترک که در چند دانشگاه و موسسه پژوهشی دانشگاهی در آمریکا و کانادا انجام شده، کودکان کتابخوان تا سه سال بیشتر از کودکان نا آشنا با خواندن به ادامه تحصیل اشتیاق نشان می دهند.

این پژوهش که با ۷۰ هزار داده از ۲۷ کشور جهان انجام شده، نشان می دهد، قرار دادن کتاب های بسیار در خانه و فراهم کردن فرصت خواندن برای کودکان اثری برابر با داشتن پدر و مادری تحصیل کرده در علاقه مند شدن کودکان به ادامه تحصیل بیشتر دارد. به همین ترتیب، نقش چنین فضایی در مشتاق تر کردن کودکان به تحصیل تا دوره های عالی دو برابر اثری است که داشتن یک پدر متخصص و با تحصیلات بالا و دارای شغلی با نیاز به تخصص ویژه در این زمینه دارد. داده های این پژوهش مستقل از میزان تحصیلات، شغل و طبقه اجتماعی پدر و مادرها بررسی شده اند.

این پژوهش جالب به تازگی در نشریه "پژوهش در پویایی اجتماعی و طبقات اجتماعی" یا (Research in Social Stratification and Mobility) در ژوئن ۲۰۱۰ چاپ شده و قرار است در ماه فوریه (بهمن) امسال به صورت اینترنتی در اختیار همگان قرار بگیرد.